Eötvös Péter, Göteborgs Symfoniker, Ensemble Modern Eötvös Péter: zeroPoints, Ludwig van Beethoven: V. szimfónia
Karmesteri repertoárom legnagyobb része ősbemutatókból áll, amelyben az én feladatom a friss zenei gondolatoknak megfelelő előadási technikát megtalálni. Ezzel a hozzáállással próbáltam a Beethoven-partitúrát is kézbevenni.
A modern korban már nem szükséges a nagyhangzáshoz nagy zenekar, mert egy gondosan kidolgozott elektroakusztikai erősítéssel ugyanazt az eredményt tudjuk elérni, amely Beethoven korában csak a vonószenekar létszámának növelésével volt lehetséges.
Eötvös Péter
Előadók
Eötvös Péter: zeroPoints
Göteborgs Symfoniker (The National Orchestra of Sweden)
vezényel: Eötvös Péter
Ludwig van Beethoven: V. szimfónia
Ensemble Modern
vezényel: Eötvös Péter
Produkciós adatok
A zeroPoints felvételét a Sveriges Radio AB készítette
Hangmérnök: Sven-Erik Edwardsson, Udo Wüstendorfer
Felvételvezető: Urban Hägglund
Az V. szimfónia felvételét a Hessischer Rundfunk készítette
Hangmérnök: Norbert Ommer
Borító- és portréfotók: Németh Dániel
Design: Yasar Meral
Producer: Gőz László
Készült a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma és a Nemzeti Kulturális Alapprogram támogatásával.
Ajánlók
Rob Cowan - Gramophone (en)
Stephen Johnson - BBC Music Magazine (en)
David Hurwitz - ClassicsToday.com - 10/9 (en)
Colin Anderson - Classicalsource.com (en)
Paul Griffiths - Hungarianquarterly.com (en)
Stefan Siegert - Die Woche (de)
usk - (...) (de)
Alessandro Zignoni - Musica ***** (it)
Ismael González Cabral - Filomusica.com (es)
Michał Mendyk - Nowa Muzyka (pl)
Csengery Kristóf - Magyar Narancs (hu)
Tóth Péter - Café Momus (hu)
Csont András - Muzsika (hu)
Retkes Attila - Gramofon ***** (hu)
Jelenleg nincs készleten.
Eötvös Péter: zeroPoints
Ludwig van Beethoven: V. szimfónia (c-moll, op.67)
Online terjesztők listája
Ezt a zenekari muvemet a London Symphony Orchestra megrendelésére és Pierre Boulez számára írtam 2000-ben. Különleges feladat egy zeneszerző-karmester számára egy másik zeneszerző-karmester részére komponálni. Boulez egyik művét, a Domaines-t a nyolcvanas évek óta gyakran dirigálom, és a mai napig elcsodálkozom azon, hogy miért a 0 zifferrel kezdi a számozást a szokásos 1 helyett. A mester iránti tiszteletből én csak a 0 és az 1 közötti távolságot mertem megcélozni, így lettek a tételek címei 0.1, 0.2... a 0.9-ig, úgyhogy az 1-es számot el sem értem.
A zeroPointsnak vannak más személyes vonatkozásai is. Nosztalgikus emlékek kötnek gyerekkorom - ötvenes-hatvanas évekbeli - hangfelvételeihez, amelyek alapvetően formálták a zenei gondolkodásomat. Az akkori hangtechnikának megfelelően a technikai zajok természetes velejárói voltak a hangzásnak. Ezek a hangemlékek jelennek meg egyes műveimben, mint például a régi lemezek sistergése az Atlantis tételeinek végén.
Innen ered a zeroPoints elején hallható „szalag-zaj” imitáció is, amelyet ma már - a tökéletes technika korában - nagybőgők tremolójával, mesterségesen kell létrehozni. A darabot indító klarinét-szignálok a filmzene-felvételeknél használatos 1kHz-es visszaszámolás (countdown) szinusz szignálját jelentik. Ez is a 0 ponthoz vezet: 3-2-1-0, és itt, a zérótól indul a zene…
Beethovent... az Ensemble Modernnel
A firenzei Uffizi Képtárban néhány éve olyan képeket láthatunk, amelyeket megtisztítottak az évszázadokon keresztül rárakódott barna piszokmáztól, és így az eredeti élénk színek váltak láthatóvá, jóllehet generációk hittek a sötét máz eredetiségében.
A legnehezebb feladat a historikus zene előadásánál is az évtizedeken keresztül rárakódott szokásoktól mentesen a mű eredeti színeit megtalálni és megmutatni.
Karmesteri repertoárom legnagyobb része ősbemutatókból áll, amelyben az én feladatom a friss zenei gondolatoknak megfelelő előadási technikát megtalálni. Ezzel a hozzáállással próbáltam a Beethoven-partitúrát is kézbevenni.
A modern korban már nem szükséges a nagyhangzáshoz nagy zenekar, mert egy gondosan kidolgozott elektroakusztikai erősítéssel ugyanazt az eredményt tudjuk elérni, amely Beethoven korában csak a vonószenekar létszámának növelésével volt lehetséges. Az Ensemble Modern, mint nevéből is látszik, egy modern együttes, amely ha szükséges, zenekari formációt is fel tud venni, és viszonylag kevés vonóssal, tökéletes hangtechnikával egy nagy koncerttermet is be tud tölteni, mint ahogyan ezen a felvételen is hallható.
Eötvös Péter
2001
Eötvös Péter a 20. század zenéjének egyik legismertebb tolmácsolója, karmester és zeneszerző. A budapesti Zeneművészeti Főiskola zeneszerzés tanszakán diplomázik 1963-ban, majd 1966-tól 1968-ig DAAD ösztöndíjjal a kölni Musikhochschule karmester szakán tanul. 1978-ban Pierre Boulez meghívására az újonnan alapított IRCAM nyitóhangversenyét vezényli, majd 1991-ig a párizsi Ensemble InterContemporain művészeti igazgatója. 1988-ban az „Officier de l’Ordre des l’Arts et des Lettres” kitüntetésben részesül.
Első, 1980-as londoni fellépése (Proms, Albert Hall) óta rendszeres vendége a város zenei életének; 1985-től 1988-ig a BBC Symphony Orchestra első vendégkarmestere.
1992-95 között a Budapesti Fesztiválzenekar állandó vendégkarmestere; napjainkban a Nemzeti Filharmonikus Zenekar kortárszenei vendégkarmestere és a Budapesti Ôszi Fesztivál művészeti tanácsadója. Jelenleg Hollandiában él, ahol a Hilversumi Rádió kamarazenekarának állandó karmestere. Karmesterként, művészeti tanácsadóként és zeneszerzőként aktív résztvevője Európa legnagyobb fesztiváljainak.
1997-ben Budapesten Bartók-Pásztory-díjjal tüntetik ki. 1997-ben a berlini Akademie der Künste, 1998-ban a budapesti Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia, 1999-ben pedig a drezdai Sächsische Akademie der Künste választja tagjai közé. 2000-ben megkapja a müncheni Christoph und Stephan Kaske Stiftung jubileumi díját.
Kompozícióit rendszeresen játsszák Európában, az Egyesült Államokban és Japánban. Neves zenekarok és operaházak rendelnek tőle műveket, így például a Milánói Scala zenekara, a London Symphony Orchestra, a BBC Symphony Orchestra, a kölni Westdeutscher Rundfunk zenekara, az Aix-en-Provence Fesztivál és a párizsi Théâtre du Châtelet. Művei az Editio Musica Budapest, a Salabert Paris, a Ricordi München és a Schott Music Mainz kiadóknál jelennek meg, lemezen pedig a BMC, a DGG, az ECM, az Erato, a Grammophon AB BIS, és a Kairos Wien kiadásában kerülnek forgalomba.
eotvospeter.com
Göteborgs Symfoniker
A göteborgi székhelyű, 1905-ben alapított Göteborgs Symfoniker Svédország legrégibb hivatásos zenekara. Jelenlegi vezető karmestere, Neeme Järvi irányításával Európa zenei életének fontos tényezőjévé vált. A svéd muzsika zenei nagyköveteként elért külföldi sikerei, valamint magas művészi színvonala elismeréseképpen kapta meg 1997-ben a National Orchestra of Sweden (Svédország Nemzeti Zenekara) kitüntető címet.
A zenekar minden évadban nagy nemzetközi turnékat bonyolít le. Idén különösen meleg fogadtatásban részesült Európa két igen fontos zenei fellegvárában: Londonban és Bécsben. 1999-es turnéja csúcsa volt kínai útja a Pekingben és Sanghajban adott koncertekkel, valamint előadásai a Lucerne-i Fesztiválon. 2001-es fellépései között szerepel a Salzburgi Fesztivál, augusztusban pedig a Proms Londonban, mindkettőn Edvard Grieg Peer Gyntjének teljes nagyzenekari változatával. A Deutsche Grammophon és a svéd BIS lemezcégekkel való sokéves együttmuködése révén a Göteborgs Symfoniker CD-katalógusa már mintegy nyolcvan címet tartalmaz. Jelentős kiadványai közé tartoznak a klasszikus skandináv és orosz szerzők muvei éppúgy, mint Arvo Pärt, Eino Tamberg és Rolf Martinsson kortárs alkotásai.
Főszponzor: Volvo; kiemelt szponzorok: Göteborgs-Posten, Scandic Hotels és SKF.
gso.se
Ensemble Modern
1980-ban fiatal muzsikusok alapították meg az első, kimondottan az új zenére specializálódó profi német szólistaegyüttest, az Ensemble Modernt. A hagyományostól eltérő módon maguk hozzák meg a művészi és a gazdasági-pénzügyi döntéseket, így az együttesnek nincs állandó karmestere vagy művészeti vezetője.
Ehelyett szoros együttműködésben dolgoznak olyan jelentős karmesterekkel, és komponistákkal, mint Eötvös Péter, Heinz Holliger, John Adams, Hans Zender, Jonathan Nott, Karlheinz Stockhausen, Steve Reich, Helmut Lachenmann, Wolfgang Rihm, Louis Andriessen és George Benjamin. Az intenzív együttmuködés a próbák időszakára is kiterjed, ezáltal is biztosítva a művek különlegesen autentikus előadását.
A ma tizenkilenc tagot számláló, frankfurti székhelyű együttes a kortárszene kitunő tolmácsolásával világszerte új mércéket állított fel. Évente mintegy száz koncertet ad a legismertebb európai városokban. A Konzerthaus Berlin, az Alte Oper Frankfurt, a Wiener Konzerthaus és a Kölner Philharmonie hangversenytermei mellett rendszeres vendége a legismertebb európai fesztiváloknak (Festival d’Automne, Paris; Holland Festival, Edinburgh International Festival, Wien Modern), turnézott többek között Oroszországban, Japánban, Ausztráliában, valamint Észak- és Dél-Amerikában.
Az Ensemble Modern szokatlan produkciói egyre újabb távlatokat nyitnak a koncertvilágban. Repertoárját a modern klasszikusok, a fiatal komponisták, a jazz és az avantgárd alkotóinak művei mellett tánc- és zenés színházi, illetve videoprojektek teszik teljessé. Dolgozott Frank Zappával, Ornette Colemannal, Anthony Braxtonnal, Heiner Goebbelsszel és Bill Violával.
Az Ensemble Modernt a Deutsche Ensemble Akademie révén Frankfurt városa, Hessen tartomány, a kormány kulturális és médiaügyi alapjaiból a Német Szövetségi Állam Kulturális Alapítványa, a Német Előadói Jogok Társasága (GVL) és a GEMA Alapítvány támogatja.
ensemble-modern.com