Eötvös Péter, Négyesy János, Mesias Maiguashca, Klenyán Csaba, Dés László, Dés András Eötvös Péter: Electrochronicle (Elektrokrónika)
1971-ben egy Köln melletti tanyán, Öldorfban telepedtem le és kipróbáltam a komponálás lehetőségeit a szigorú szerkesztéstől kezdve („Now, Miss!”) a szabad improvizációig (Music for New York). Ebben az időben a hangok eredetéig, gyökeréig akartam eljutni; a rezgésekig, amelyben a ritmus és a dallam még közös.
Eötvös Péter
Előadók
#01:
Improvizáció szintetizátorral átalakított citerára és tekerőlantra
Eredeti magnófelvétel: Eötvös Péter, 1971, Öldorf
Szaxofon és ütöhangszereses improvizációk: Dés László (szoprán szaxofon) és Dés András (bodhrán). Felvétel: 2001, Budapest
#02:
Hangjáték szintetzátor által transzformált hegedűre és elektromos orgonára illetve magnószalagra (tengerzúgás)
Eredeti felvétel: WDR, 1973, Köln
Eötvös Péter – elektromos orgona, Négyesy János – hegedű
#03-10:
Sztereó szalag és élő felvétel (WDR, 1974)
Eötvös Péter - elektromos orgona, Mesias Maiguashca - elektromos orgona (transzformált hangok: Eötvös Péter)
#11:
Klenyán Csaba – klarinét
Produkciós adatok
Kottakiadó: Edition Ricordi München (2,11)
Felvétel és mix: Tom-Tom Studió, Budapest
Zenei rendező: Eötvös Péter
Hangmérnök: Dorozsmai Péter
Borítóterv: Yasar Meral - Szilágyi Lenke fotójának felhasználásával
Portréfotó: Huszti István
Design: Yasar Meral
Architect: Bachman
Producer: Gőz László
Ajánlók
Richard Whitehouse - Gramophone (en)
Grant Chu Covell - La Folia (en)
Hervé Koenig - Anaclase.com (fr)
Dirk Wieschollek - Neue Zeitschrift für Musik (de)
Thade Buchborn - klassik.com (de)
Max Nyffeler - Neue Zürcher Zeitung (de)
L.S. - Diverdi (es)
Josep Pascual - CD Compact (es)
J.P. - Scherzo (es)
Fittler Katalin - Gramofon **** (hu)
Costin Cazaban - Café Momus (hu)
pl. - Magyar Narancs ***** (hu)
Komlós József JR - Alföldi Régió Magazin (hu)
Eötvös Péter:
Eötvös Péter:
Eötvös Péter: Elektrokrónika (1972/74)
Eötvös Péter:
Online terjesztők listája
1971-ben egy Köln melletti tanyán, Öldorfban telepedtem le és kipróbáltam a komponálás lehetőségeit a szigorú szerkesztéstől kezdve (Now, Miss!) a szabad improvizációig (Music for New York). Ebben az időben a hangok eredetéig, gyökeréig akartam eljutni; a rezgésekig, amelyben a ritmus és a dallam még közös.
A legkülönösebb projekt 1972-től 74-ig az Elektrokrónika volt. Egy orgonán játszott álló hangköz lebegése, rezgése több hangátalakító készülék összekapcsolása után önálló dallamokat és ritmusokat hozott létre. Ez a hangzás a vízbe dobott kövekhez hasonlítható, ahol az egymást keresztező vízhullámok törvényeit és szépségét egyszerre csodálja az ember. Az Elektrokrónika nem improvizált és nem komponált zene; szépsége a mikroszkópikus zenei mozgások gazdagságában rejlik.
A Dervistánc egy késői leszármazottja ez Elektrokrónika gondolkodásmódjának. Az 1993-ban egy klarinétra komponált darab háromszoros rájátszás (playback) utáni összhangja esetleges jelenség.
A Music for New York felvételét 1971-ben improvizáltam magyar népi hangszereken (citerán és nyenyerén) egy angol EMS szintetizátorral (Synthi A) transzformálva. Két kitűnő jazzmuzsikus, Dés László és Dés András 2001-ben fűzött hozzá további improvizációt. Gyönyörű dolog 30 évet így összekapcsolni!
A Now, Miss! hangfelvételét – Beckett rádiójátékának (Zsarátnok) alapján – 1973 febuárjában készítettük. A kompozícióban – Beckett darabjához hasonlóan – a tengerparton ülő két személy dialógusát halljuk. A felvételen Négyesy János hegedűn, én a Synthi A-val transzformált orgonán játszom. Az eredeti hangfelvételt a tenger hangjával 2002-ben kevertük újra.
Eötvös Péter
2002