Gadó Gábor Quartet Orthodoxia
Gábor szívesen nevezi a zenéjét fohásznak. Ettől az még lehetne szánalmasan naív, egy bigott ember önszuggesztióból táplálkozó eksztázisa is, de pont a fordítottja ennek. Gábor úgy komponál, ahogyan a nagy misztikusok imádkoznak: az ima nem annyira az áhitat kifejezése, mint inkább a virrasztásé, a vigiliáé. Aszkézise révén igen messzire jutott a harmónia nyelvének megismerésében, és ezt csodálatraméltó tudással társítja a keleti és nyugati kultúrák határán kialakult magyar zene modális hagyományaival. Szélsőséges tisztánlátása ragyogó felépítményeket teremt. Ez az oka annak, hogy miközben elvezet a disszonánstól az attól csak még váratlanabbnak ható konszonáns hangzásig, elsodor és kiforgat magunkból, oda juttat, ahol elveszítjük magunkat, és úgy elragad, hogy beleborzongunk.
Franck Bergerot, Jazzman
Előadók
Gadó Gábor - gitár
Matthieu Donarier - tenorszaxofon
Sébastien Boisseau - nagybőgő
Joe Quitzke - dob
Produkciós adatok
Szerző: Gadó Gábor
Felvétel: Tom-Tom Studio, Budapest
Keverés és mastering: Kölcsényi Attila
Borító: Yasar Meral - Szilágyi Lenke és Huszti István fotóinak felhasználásával
Portréfotó: Huszti István
Design: Yasar Meral
Architect: Bachman
Producer: Gőz László
Készült a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma és a Nemzeti Kulturális Alapprogram támogatásával.
Ajánlók
Renaud Czarnes - Jazzman - choc (fr)
Michel Bedin - Jazz hot (fr)
Franck Médioni - Jazz magazine (fr)
Michel Contat - Télérama - ffff (fr)
Szigeti Péter - Gramofon **** (hu)
Czabán György Gereblye - Magyar Narancs (hu)
H. Magyar Kornél - Artitura, 2002. december (hu)
H. Magyar Kornél - Artitura, 2003. február (hu)
Deák Attila - Terasz.hu (hu)
Gadó Gábor Quartet: Orthodoxia
Online terjesztők listája
A Ratilly-kastélyba érve a július végi kánikulában lepihenünk a friss fűbe, az egyetlen árnyékos fal mellé. Gábor egy fehér fotelbe, az udvar közepére ül. Felsőteste meztelen, a fejét szalmakalap védi. Folytatja az olvasást; az irodalomból pótolja mindazt, amit a kíméletlen Napnak kitett teste kiizzad magából. Félálomban, alulnézetből lebegni látszik a mező fölött – ahogy a nagyon meleg napokon délibábot látni az ég tükrében a magyar pusztán.
Azután lassan beesteledik. Eljön a koncert ideje, és a kastély udvara lesz az a bizonyos „ismeretlen királyság” (The Unknown Kingdom – egy még kiadatlan lemez címe), melyhez Gábor Alain-Fournier Grand Meaulnes-jából merített ihletet.
Ez volt az a koncert, ami után Magyarországra vitte társait, hogy ott vegyék fel új darabjait. S egy hónappal később: itt a lemez!
Amikor tollat ragadok, hogy megírjam az album kísérőszövegét, arra számítok, hogy Gábor majd mond valamit a zenéjéről. A szerzeményei felépítéséről és arról, ahogyan ír; mesébe illő gitár-arpeggióiról, melyeket Matthieu Donarier oly fáradhatatlanul boncolgat a szaxofonján, annak reményében, hogy egyre több titokra derít fényt. De ehelyett Gábor könyveket sorol, fénymásolt oldalakat küld A Karamazov testvérekből, figyelmembe ajánlja a Nagy Inkvizítor legendáját, Bergyajevet idézi. Magukért beszélnek a szerzemények címei is: Malte Laurids Brigge (Rilke), Syberiada (in memory of Joseph Brodsky).
Írók táplálják Gábor képzeletét. De a zenéjét hallgatva, és elvonatkoztatva annak a dzsessztől kölcsönzött eszköztárától, az emberben felötlik David Schnitke, Sofia Gubaidulina vagy Arvo Pärt zeneszerző neve is.
Mint ahogy abban sincs semmi meglepő, amikor Andrej Tarkovszkijra, a Stalker rendezőjére hivatkozik. Gábor képzelete valószínűleg Európa keleti részén, ortodox földben gyökerezik. Az Orthodoxia cím azonban nem annyira a vallásra, mint annak az égisze alatt kiforrott, szenvedéssel teli szellemiségre vonatkozik. Gábor oda fordul ihletért, hogy megfogalmazza és kifejezze saját lelki gyötrelmét: azt az adogmatikus, ugyanakkor megingathatatlan hitet, amely egy olyan világgal találja szemben magát, amelyet elhagyott az arc nélküli Isten; az együttélés drámáját a kifejezésképtelenség világában; a rossz győzelme által veszélyeztetett szabad öntudat szükségességét.
Gábor szívesen nevezi a zenéjét fohásznak. Ettől az még lehetne szánalmasan naív, egy bigott ember önszuggesztióból táplálkozó eksztázisa is, de pont a fordítottja ennek. Gábor úgy komponál, ahogyan a nagy misztikusok imádkoznak: az ima nem annyira az áhitat kifejezése, mint inkább a virrasztásé, a vigiliáé. Aszkézise révén igen messzire jutott a harmónia nyelvének megismerésében, és ezt csodálatraméltó tudással társítja a keleti és nyugati kultúrák határán kialakult magyar zene modális hagyományaival. Szélsőséges tisztánlátása ragyogó felépítményeket teremt – ezek lakója három kitűnő szabadgondolkodónk. Ez az oka annak, hogy miközben elvezet a disszonánstól az attól csak még váratlanabbnak ható konszonáns hangzásig, elsodor és kiforgat magunkból, oda juttat, ahol elveszítjük magunkat, és úgy elragad, hogy beleborzongunk.
Franck Bergerot
Jazzman