Gadó Gábor Quartet Unknown Kingdom
GADÓ zenéje a jelenkor zenei gondolkodását határok nélkül magába foGADÓ, igazán elraGADÓ szép zene – első személyben elmondott költemények.
Semmilyen stíluspolcra nem rakható. Ha odatennék, felemelkedne és lebegne a polcok felett.
GADÓnál a mindenkori intim-modern és a jazz fuzionál. Nekem úgy tűnik, hogy ez a fúzió lesz a következő években a hanGADÓ.
Eötvös Péter
Előadók
Gadó Gábor - gitár
Matthieu Donarier - tenorszaxofon
Sébastien Boisseau - bőgő
Joe Quitzke - dob
Produkciós adatok
Szerző: Gadó Gábor
Felvétel: Tom-Tom Studio, Budapest, 2002
Hangmérnök: Kölcsényi Attila
Keverés és mastering: Kölcsényi Attila
Borító: Yasar Meral - Kurtág Judit fotóinak felhasználásával
Portréfotó: Christian Ducasse
Design: Yasar Meral
Producer: Gőz László
Készült a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma és a Nemzeti Kulturális Alapprogram támogatásával.
Ajánlók
Bruno Pfeiffer - Jazzman - choc (fr)
Claude Oberg - Jazz magazine (fr)
Thomas Marcuola - Jazz Hot (fr)
Thomas Marcuola - Jazz hot (fr)
Patricia Bussy - Openmag (fr)
Matisz László - Gramofon ***** (hu)
Zombori Tamás - Világgazdaság
Gadó Gábor Quartet: Unknown Kingdom
Online terjesztők listája
Az Unknown kingdomban az E hang rezonál itt is, ott is, hol magasan, hol mélyen, miközben a gitáros viszi magával Matthieu Donarier-t a tizenkét hangú skála fokain. Ugyanez az E pedálhang az Europában és ugyanezek az üres húrok a World of Ulróban a tiszta tonalitást ellentételezik.
Az In memory of three poetsben a magyar népdalok pentaton skálája hangzik fel modális akkordokon, funkcionális megkötés nélkül. Ezt a sodródás-érzést, amely állandó jegye Gadó zenéjének, fenntartja a rubato kifejezésmód ismétlődő alkalmazása, amely közös vonása a Coltrane-t követő korszak nyelvezetén beszélőkkel. De elsősorban a tradicionális magyar zene rubátójára gondol: „Amikor először hallottam John Coltrane-t, azt gondoltam magamban, biztos sok magyar népdalt hallott.”
Egyetlen darab, a Friends’ Play alkalmazza csak a dzsessz „straight ahead” tempóját. Ez a hátsó gondolat nélküli játék, amelyet Gadó kísérői a véleménye ellenére dobtak össze a felvételek végén, olyan ragyogást kelt, amely még intenzívebbé teszi az album árnyait. „Matthieu ellen játszom, ő ellenáll, próbálom megkísérteni, ő folytatja. Örömzene ez – a játszás öröméé.” Vagyis, még amikor úgy tűnik, hogy a lovak közé veti a gyeplőt, akkor is ura marad zseniális társai interaktív cinkosságának, és zeneszerző módjára gondolkozik egészen a legvégsőkig – hiszen az In memory of three poets látszólag szertelen improvizációja is csak variáció a témára. A darabok címei is érdekesek. „Az Unknown kingdom egy táj látványából adódott. Eszembe jutott Alain Fournier könyve, az Ismeretlen birtok, és elöntött a zene, mintha álmodtam volna. Ez a fajta reveláció általában komoly munkát igényel. Rostálnom, húznom kell. De az Unknown kingdomnál egyszerre megvolt az egész.”
A nehéz gyerekkort felidéző Europában Gadó arra az Európára utal, amelyet 14-15 éves korában fedezett fel, Balzacot olvasva, majd Tarkovszkij, Fellini és Bergman filmjein keresztül. Kiderült, hogy nincs egyedül a szorongásaival. Európa négy sarkában könyvek, filmek és festmények segítették, hogy megértse a sajátjait.
A Champs-Elysées affair három tételét a város ihlette. Az első vertikális, rétegezett struktúrájú, amelyet a gitár-arpeggiók részleteznek. „Semmi zene! Teljes káosz!” – ezt az utasítást rendelte a másodikhoz, utalva a nagyvárosi élményekre. A harmadik ezzel szemben épít fel valamiféle menedéket.
A Little Bloody Song értelme épp ellenkezője annak, amit várnánk, nem a sérüléskor kiömlő vérre, hanem az élőt táplálóra vonatkozik. A gitár első hangjai olyanok, mint a hallelujára hívó prédikátor szavai.
Az In memory of three poets három, Gadó szívének kedves magyar költőről szól. József Attila öngyilkos lett, Ady Endrét a szifilisz vitte el, Radnóti Miklós deportálás során vesztette életét. „Ez lehetett volna az én sorsom is. Egyszer csak ráébredtem, hogy egyikük sem érte meg az én koromat, és megírtam ezt a rekviemet. Csak úgy magától jött: gyakoroltam a gitáron, és rájuk gondoltam, közben verstöredékek és Bartók zenéje jutott eszembe, amely egybecseng az ő világlátásukkal.”
Gadó zenéje ennek ellenére nem akar narratív lenni. Csak azokra az absztrakciókra utal, amelyek Schopenhauer és Swedenborg olvasóját kísértik. A World of Ulro a lengyel költő, Czeslaw Milosz könyvére és William Blake egy szimbolikus alakjára utal. A darab nyugtalan introspekció a tibeti yeti yeti meditáció mintájára, melynek lényege: kockáztasuk meg a találkozást saját démonjainkkal, hogy megszabadulhassunk tőlük. A World of Ulróban Gadó nem mesél, hanem szó szerint magával ragadja társait, hogy megtapasztalják a megsemmisülés, a tévelygés és újjászületés egymást követő fázisait. És ugyanígy: a lemez során a harmónia-meneteknek és a kromatikus zűrzavarral ellenpontozott tonális egyensúlynak ellenálló pedál-hangok csak egy elkínzott, érző lélek megnyilvánulásai, amely a távollevő Istent keresi. Akiről ezt mondja Gadó: „Ha nem létezne, akkor is hinni kellene benne.”
Franck Bergerot, Jazzman
Gadó Gábor külön köszönetet mond Martine Palménak és Michel Contat-nak