Clément Petit, Sophie Bernado, Jocelyn Mienniel Brunö Lapin


Előadók

Clément Petit - cselló
Sophie Bernado - fagott, ének
Jocelyn Miennniel - fuvola 


Produkciós adatok

Zeneszerzők: Clément Petit (1, 2, 3, 6, 8), Sophie Bernado (4, 7, 9), Jocelyn Mienniel (5, 11); Clément Petit, Sophie Bernado, Jocelyn Mienniel (10, 12) 
Felvétel: BMC Studió, Budapest, 2024. március 16-18. 
Hangmérnök: Kiss Zsolt
Keverés és master: Boris Darley
Borítóterv: Natter Anna / Cinniature
Producer: Gőz László
Label manager: Bognár Tamás 


3500 HUF 11 EUR

Clément Petit, Sophie Bernado, Jocelyn Mienniel - Brunö Lapin

01 Butoki 4:27
02 Zébulon 5:36
03 Cavatina 4:21
04 Bonelli 2:38
05 Glissière 5:32
06 Première Élégie 4:46
07 Nowhere 5:33
08 Kantilène 3:47
09 Strange 4:02
10 Impromptu No. 3 1:27
11 Azib 4:54
12 Impromptu No. 1 2:19
Teljes idő 49:23

Volt már Nyúl Péter, most pedig lesz Brunö Lapin (Brúnó Nyúl). Jóval kevésbé éteri, mint Beatrix Potter kis hőse, de ez a nyúl is engedetlen és felforgató. Suhanóan gyors és sosem nyugodt. A „sur le fil” (pengeélen) francia kifejezés jól összefoglalja a Sophie Bernado, Jocelyn Mienniel és Clément Petit alkotta trió zenéjét. A „sur un fil” szavakat gyakran hangoztatja a csellista az album szerzeményeinek és összhatásának felidézése közben. Örömteli paradoxonként a pengeélen táncoláshoz párosíthatunk egy frontális hatást is. Az első elégiát (Première élégie) kivéve minden cím egyszavas. Az egész lemez erőteljes, mégis szépségesen törékeny „bukfenceiben” és rejtélyességében. A Brunö Lapin fecsegés nélkül is bőbeszédű zenéje titkaival ragadja magával a hallgatót.

Ha már szóba került Nyúl Péter: mondhatjuk, hogy a Brunö Lapin jazz gyerekeknek? Három kitalált karakter rohan a lucernásban a trombitás Shorty Rodgers zenéjére bolondozva? Közel sem. A Brunö Lapin egy trió, és ha a trió neve zavarba ejtő, az príma. Olyannyira, mint az egyensúly, amely a fagott, a cselló és a fuvola hármasának összjátékából adódik. Dialógus az írott és az improvizált, a hagyományos és a kortárs között, ami a trió egész zeneiségének a mozgatója.

A bensőséges hangulatú klasszikus kamarazene kelléktárából trükkös megoldások születtek.
Milyen leleményes ez a nyúl! A hangszeres szerepek felcserélésével megváltoztatja a hangzásokat és funkcióikat, tetszés szerinti mintákon átugrálva, ami letisztultsággal és tökéletes magabiztossággal párosul. A Five Elementsre és annak folyékony zenéjére is gondolhatunk, vagy Yves Robert triójának Wadda U Wantjára, esetleg Maurice Horsthuisre, az avant-jazz brácsás frontemberére, aki színházias elemeket épít be zenéjébe. Ez a zenei tér vidám és energikus, mint a Butoki oktávugrásai. Az aprólékosan felépített hangszeres játék felszabadítóan romlatlan, amelyet bár az improvizáló zenészek ösztönössége időnként felkavar, továbbra is barátságos marad, és a hallgatót hosszú, szelíd önreflexióra készteti.

Az organikus és légies trió mindenekelőtt egy azonos cél felé tartó közösség. Hogyan éljenek együtt, hogyan alkossanak háromfős társadalmat? A francia zenei élet három invenciózus hangszerese nagy szabadságfokkal és nyitottsággal játszik, soha nem törve meg a kialakuló dallamokat és a táncos motívumokat. A külső hatások élvezetes egyensúlyát keresik. Így az Azib a napfényes kelet felé mutat, a Cavatina Ravel harmóniáiból készíti mézét, a Glissière és a Nowhere pedig Björk zenéjéből, kamarazenékből, minimalista hozzállásból és a 12. századi okszitán énekesnők trubadúr-hagyományából meríti ihletét. Ezek a ravaszul összekapcsolt hatások adják a dalok különleges összjátékát.

A művészi találkozások egyre tovább formálták a zenészek személyiségét. Clément Petit-nek a kíváncsiság az egyik legerősebb hajtóereje, feltűnt Blick Bassy, Naïssam Jalal, Régis Huby, Claude Tchamitchian társaságában is, mostanában pedig Camille Maussionnal, Antonin Leymarieval, és olyan formációkkal hallható, mint a Space Galchers, az Asynchrone vagy a Roseaux. Zenélt Fidel Fourneyronnal, Giovanni Mirabassival, Sylvain Cathalával, Pierrejean Gaucher-val és a Collectif Coax-szal, amelynek tagjai, Clément Janinet és Benjamin Flament, társai voltak a Space Galvachers együttesben (BMC CD 325). Valamint olyan világhírű művészekkel is dolgozott, mint Oumou Sangaré, Angélique Kidjo, Aloe Blacc, Mélissa Laveau, Piers Faccini vagy éppen Salif Keita.

A Brunö Lapin háromszögének második csúcsán Sophie Bernado található, akinek technikája és a kitaposott ösvényekről való letérési vágya olyan szikrázó, akár a felhőtlen égbolt. A zeneszerző, fagottos és énekes Okszitániában él. A Párizsi Konzervatóriumban (Conservatoire National Supérieur de Paris) végzett tanulmányok és a 2003-ban, fagott kategóriában elnyert első helyezése után hét éven át Berlinben lakott, ahol megsokszorozódtak az együttműködései, ezzel együtt pedig hangszeres játéka is tovább gazdagodott. 2019-ben Céline Grangey-vel megalapította a Lila Bazookát, majd Océans Infinis néven zenéltek tovább egy nemzetközi kutatóközpont (CNRS) tudósainak bevonásával, akik a bálnahangokat rögzítették. A BMC-nél korábban két CD-je jelent meg Hugues Mayot L’Artbre Rouge nevű formációjával (BMC CD 273 és 323), illetve Vincent Courtois filmzenelemezén (Finis Terrae) is közreműködött. 2024-ben alapította meg a strasbourgi Jazzdor Fesztivál felkérésére pszichedelikus- meditatív kvartettjét, a Celestine in The Clouds-t. Nyitott és széles pályáját olyan további ismert művészek keresztezték, mint Uriel Barthélémy, Taiko Saito, Dominique A, Palotai Csaba, Daniel Glatzel és Gavin Bryars.

Végezetül pedig említsük meg Jocelyn Mienniel fuvolajátékának rafináltságát. A zenész otthonos a rajzolt, festett és filmszerű absztrakcióban; játéka széles spektrumon mozog. Nem meglepő tehát, hogy örömmel kapcsolódik az alábbi művészekhez: Henri Texier, Vincent Peirani, Youn Sun Nah, Hindi Zahra, Erik Truffaz, Paolo Fresu, Tony Malaby, André Minvielle, Dominique Pifarély és Benoît Delbecq. Igazi kaméleon, leleményes és találékony, képes virtuozitását bármilyen formáció szolgálatába állítani.

A trió a Brunö Lapinnal tehát egy nevesített, de végső soron nagyon valószínűtlen karaktert alkotott, ami közel sem instabil fikció, inkább radikális és ragyogó ködkép. A kötéltáncos küldetés határokat és repertoárokat forgat fel kirobbanó költői energiákkal futkározva, ahová csak kedve tartja. Ez nyer értelmet ebben a szédületes albumban.

Guillaume Malvoisin
2025. június

Kapcsolódó albumok