Hans Lüdemann’s Rooms Blaue Kreise

BMCCD243 2017

A kék a végtelenség színe, míg a körkörös mozgások és ciklusok az élet alapvető kritériumai közé tartoznak. A körkörös zenei elemekhez, az ismétlődő-visszatérő formákhoz képzeletünk mozgást és folyamatosan megújuló, egyre erősödő ritmikus energiát társít, mely végül kavargó táncba torkollik. A ROOMS trió egyik kifejezett célja, hogy ilyen elemi erőket szabadítson fel, hallható és fizikailag érzékelhető zenei élményként. A zenészek azzal, hogy létrehozzák ezeket a zenei elemeket és erőket, folytonosan saját energiáikkal töltik fel azokat, s ezt közvetítik a zenei folyamatban résztvevő hallgatóik számára. A lemez címadó darabjának kékje egyben a jazz és a blues jellegzetes hangközére, a ‘blue note’-ra, s ezzel a melankóliára és a fájdalomra is utal.


Előadók

Hans Lüdemann – zongora, virtuális zongora
Sébastien Boisseau – nagybőgő
Dejan Terzic – dob


Produkciós adatok

Valamennyi darab Hans Lüdemann szerzeménye, kivéve #6 Ornette Coleman és #9 Dejan Terzic
A felvétel a BMC koncerttermében készült, 2015. június 11-12-én
Felvétel és keverés: Szabó Viktor

Borító: Huszár László / Greenroom 

Producer: Gőz László
Label manager: Bognár Tamás


Ajánlók

Dave Sumner - Bird is the Worm (en)

Hans-Jürgen Linke - JazzThetik (de)

Ralf Dombrowski - Jazz Thing (de)

Horst-Dieter Stiefelmayer - JazzPodium (de)

Karl Lippegaus - Fono Forum **** (de)

Tom Fuchs - Piano News (de)

Rhein Main Magazin (de)

Sven Thielmann - Hifi & Records Magazine (de)

Karl Lippegaus - Stereo (de)

Franpi Barriaux - CitizenJazz (fr)

Thierry Giard - CultureJazz (fr)

Miguel Almada - Impronta de Jazz (es)

Matti Komulainen - Jazzrytmit (fi)

Robert Ratajczak - Long Play (pl)

Z.K. Slabý - His Voice (cz)

Jan Hocek - JazzPort (cz)

Peter Dobšinský - skjazz.sk **** (sk)

Párniczky András - Gramofon ***** (hu)

Olasz Sándor - Riff (hu)

Márton Attila - Demokrata (hu)

Gáspár Károly - Jazzma.hu (hu)

Czékus Mihály - HFP online (hu)

Alföldi Régió Magazin (hu)


3500 HUF 10.90 EUR

Hans Lüdemann’s Rooms: Blaue Kreise

01 Dark Lights 4:59
02 Blaue Kreise 4:43
03 Run 2:00
04 Arabesque 4:39
05 Crum 11:26
06 Humpty Dumpty 4:41
07 Enge Bewegung 8:57
08 Spring Rites 5:49
09 One Note Shuffle 4:24
10 Punkte 3:54
11 Tanz der Mikroben 5:09
12 Blaue Kreise (Reprise) 6:20
Teljes idő 67:01

Online terjesztők listája



A kék a végtelenség színe, míg a körkörös mozgások és ciklusok az élet alapvető kritériumai közé tartoznak. A körkörös zenei elemekhez, az ismétlődő-visszatérő formákhoz képzeletünk mozgást és folyamatosan megújuló, egyre erősödő ritmikus energiát társít, mely végül kavargó táncba torkollik.

A ROOMS trió egyik kifejezett célja, hogy ilyen elemi erőket szabadítson fel, hallható és fizikailag érzékelhető zenei élményként. A zenészek azzal, hogy létrehozzák ezeket a zenei elemeket és erőket, folytonosan saját energiáikkal töltik fel azokat, s ezt közvetítik a zenei folyamatban résztvevő hallgatóik számára. A lemez címadó darabjának kékje egyben a jazz és a blues jellegzetes hangközére, a ‘blue note’-ra, s ezzel a melankóliára és a fájdalomra is utal. Ez a ‘kék’ hangzás nyer még karakteresebb árnyalatot a ‘virtuális zongora’ révén lehetségessé váló mikrotonális elszíneződésekkel, melyekről itt-ott akár a historikus jazz-felvételek elhangolt zongoráira is asszociálhatunk. Az egész lemez zeneanyagára a mindvégig tetten érhető körkörös elemek és változó színek jellemzők.

A trió hosszú időt szánt második albumának elkészítésére. Ez egyrészt annak tudható be, hogy mindhárman számos más projekt résztvevői is, másrészt annak, hogy időközben belevágtak a T.E.E. Ensemble nevű nagyobb projektjükbe is, melyben a trió egy francia-német oktett alapját képezi. A T.E.E. premierje 2013-ban volt Párizsban, s a zenekar debütáló lemeze a BMC Records gondozásában idén lát majd napvilágot. Az első Rooms CD 2010-es megjelenése után a trió egy élő felvétele is helyet kapott Hans Lüdemann kunst des trios című, ECHO Jazz 2013 díjjal kitüntetett többlemezes reprezentatív kiadványán.

A ‘késlekedés’ fő oka azonban kétségkívül a trió hosszú időt igénylő zenei fejlődése volt, melyet jól jellemez a Blaue Kreise vadonatúj, csupa saját szerzeményből álló programja: nagyobb és komplexebb formák, a mikrotonalitás és a virtuális zongora hangzásainak új elemei, illetve azok integrálódása a trió-koncepcióba – s nem utolsósorban a tagok egyéni hangjának az eddiginél erőteljesebb megnyilvánulása egy olyan zenekari hangzásban, mely képes a három erős zenei személyiséget igazi egységbe kovácsolni.

Hans Lüdemann kísérőszövegének felhasználásával

A lemez kísérőfüzetének teljes szövege angol, német és francia nyelven e honlap angol változatában olvasható

Kapcsolódó albumok