Dear Uncle Lennie Sister Juniper
Előadók
Camille-Alban Spreng - zongora
Benjamin Sauzereau - gitár
Marco Giongrandi - bendzsó
Vendég:
Joachim Badenhorst - klarinét
Produkciós adatok
Zeneszerzők: Camille Alban-Spreng (3, 5, 7, 9, 11), Benjamin Sauzereau (2, 4, 6, 10) and Marco Giongrandi (1)
Felvétel és keverés: Koen Gisen, La Patrie stúdióban
Mastering: Frederik Dejongh, Jerboa Mastering
Borító: Anna Natter / Cinniature, Théo Lanau fényképe alapján.
Producer: Gőz László és Camille-Alban Spreng
Label manager: Tamás Bognár
Támogatta: Fédération Wallonie-Bruxelles
Az IGLOO Records együttműködésével
Dear Uncle Lennie - Sister Juniper
Bizonyos fokig mindannyian bensőséges kapcsolatban állunk a történetekkel: a kandalló előtt elmesélt, átélt vagy megálmodott, a filmekből, a folklórból vagy a mesékből vett fabulákkal. Mindegyik a maga módján táplálja a képzeletünket és menekülési vágyunkat.
Amikor Camille-Alban Spreng zongorista és zeneszerző 2022-ben megalapította a Dear Uncle Lennie-t, ezt a célt tűzte ki maga elé: a történetek szavak nélküli, felidéző erejét fejezni ki rövid hangszeres formákon keresztül. A projekt kamaratrióként valósult meg összeszokott társakkal a brüsszeli jazz színtérről: Benjamin Sauzereau gitárossal és Marco Giongrandi bendzsóssal.
A Dear Uncle Lennie első albumával rövid, intim hangulatú formátumban gondolkozott, elsősorban a haiku művészetéből merítve ihletet. Az alaptéma egy elképzelt Amerika volt: az aranyláz, a westernek, a nagy családi freskók, mint a horgonyok Amerikája. Tizennyolc rövid, direkten fogalmazott címből kibontakozó képzeletbeli világ, titokzatos helyekkel és szereplőkkel. Folyamatos törekvéssel, hogy inkább csak sugalljanak dolgokat, mintsem megmutassanak. Elődjéhez hasonlóan a sister juniper is pillanatképek gyűjteménye. Tizenkét szám, ezúttal változóbb hosszúságúak (egy és nyolc perc közöttiek), de mindegyiket ugyanaz a sejtelmes keresés jellemzi. A dear niece thelma, a two is not an army és a behind the barn grew three little trees kétértelmű, fotogén dalcímek, amelyek egy intim eposzra utalnak. Vagy legalábbis ezt feltételezzük: a családtagok, a titokzatos számok, az otthon helyszínei úgy kerülnek bevetésre, mint egy eseménytelen cselekményű széteső elbeszélés, amelynek fejezeteit szándékosan összekeverik.
Hol is tartunk most? Az album bizonyos értelemben ennek a zenei és családi laboratóriumnak a második évada. Némi különbséggel: az eredeti miniatűrökhöz itt hosszabb, narratívájukban összetettebb darabok társulnak.
A danièle például szeszélyesen indul, majd bámulatos finomsággal bontakozik ki, a poliritmikus platoon five pedig örömteli, napsütötte transzba merül. Néhány szám minimalista és kontemplatív, míg a többi a hangforrások felhalmozására és egymásba fonódására épül. A gitár elektrifikálja az akusztikus forrásokat, a bendzsó elmélyíti a fókuszt, a zongorajáték ujjgyakorlat- technikája pedig elmossa a regisztereket. A cél mindvégig ugyanaz: kitágítani az alkalmazott formákat, labirintusba vezetni bennünket anélkül, hogy elvesznénk ezekben a tájakban.
A trió kibővítette lehetőségeit az album felvételét és keverését végző Koen Gisen producer bevonásával, aki híres a rögzítéshez való sajátos hozzáállásáról és az akusztikus hangzások pontos reprodukálásáról.
Az együttműködés kiegészült az antwerpeni klarinétos, Joachim Badenhorsttal, aki több számban is szerepel. Fúvós hangszerét a húrok pengetése és ütögetése által keltett rövid, ritmikus hangok ellensúlyozására használja.
A sister juniper továbbviszi az első album hangulatát, hajlandó több hagyományt és műfajt bevonni anélkül, hogy bármikor is megállapodna egynél. A különböző hangszeres megoldásokban folk kokettál minimalista és repetitív zenékkel, a jazz pedig countryval. Itt-ott további inspirációkat fedezhetünk még fel: Sufjan Stevens, Daniel Rossen és Bill Frisell, hogy csak néhányat említsünk. De a projekt eredetiségének semmibe vétele lenne, ha egyenlőségjelet tennénk a kölcsönzött művészekkel, hiszen a cél egy új, a konvencióktól lehetőleg mentes folklór megteremtése.
A sister juniper fantáziadús ötleteit nagy zenei szabadsággal ötvözte, szabadon hagyva a hallgatót, hogy behúzhassa személyes világába és sajátjává tegye azokat. Mint a kandalló mellett ücsörögve, ahol a történetek életre kelnek, majd átalakulnak, olyan mértékben, amennyire mi szeretnénk tovább álmodni; aztán rajtunk múlik, hogy hozzáadjuk-e a sajátjainkat.
Romain Benard