Orchestra Nazionale della Luna There’s Still Life on Earth

BMCCD288 2020

Látván, merre halad Földünk, a finn-francia-belga Orchestra Nazionale Della Luna tagjai úgy érezték, hogy zenével kell állást foglalniuk az ökológiai válság kérdésében. A There Is Still Life On Earth (Még van élet a földön) című BMC-kiadványon a tradicionális és futurisztikus hangszerek, a közel-keleti és a nyugati skálák, az arab ritmusok és a swing, a bansuri és a Moog-szintetizátor izgalmas fúziója szemlélteti: az emberiség fordulóponthoz érkezett. Az egyik pillanatban még kristálytiszta tenger és súlytalanság, a másikban már olvadó jégtáblák és elsivatagosodó erdők képe rajzolódik ki az Orchestra Nazionale Della Luna kontrasztos hangfestményein.


Előadók

Manuel Hermia – szaxofon, fuvola, bansuri
Kari Ikonen – zongora, moog
Sébastien Boisseau – nagybőgő
Teun Verbruggen – dob


Produkciós adatok

Szerzők: Kari Ikonen (1-3, 6, 9, 11, 12), Manuel Hermia (4, 7, 8, 10), Kari Ikonen & Manuel Hermia (5)
A felvételt Szabó Viktor készítette Budapesten, a BMC Stúdióban, 2019. június 19-20-án.
Keverés és master: Szabó Viktor
Borító: Huszár László / Greenroom

Producer: Gőz László
Label manager: Bognár Tamás


Ajánlók

Peter Slavid - londonjazznews.com (en)

Olivier Sauveur - maisondujazz.be (M. Hermia interview) (fr)

Claude Loxhay - jazzaroundmag.com (fr)

Claude Loxhay - jazzhalo.be (fr)

Nicolas Dourlhès - CitizenJazz (fr)

Guy Sitruk-Dolphy - Jazz à Paris (fr)

bak - Concerto **** (de)

Georges Tonla Briquet - jazzhalo.be (M. Hermia interview) (nl)

Jordi De Beule - jazzandmo.be (nl)

Georges Tonla Briquet - jazzenzo.nl (nl)

Jean-Claude Vantroyen - Le Soir (nl)

Herman te Loo - JazzFlits (nl)

Pentti Ronkanen - SuomiJazz.com (5 stars) (fi)

Harri Uusitorppa - Helsingin Sanomat (pdf) (fi)

Juha Seitz - Ilkka-Pohjalainen **** (pdf) (fi)

Matti Komulainen - Turun Sanomat (fi)

Jyri Ojala - Keskisuomalainen **** (fi)

Jan Granlie - salt-peanuts.eu (no)

Robert Ratajczak - LongPlay (pl)

Patrick Španko - skjazz.sk ****1/2 (sk)

Olasz Sándor - Riff.hu (hu)

Dr. Nagy Sándor - JazzMa (hu)

Komlós József JR - Alföldi Régió Magazin (hu)


3500 HUF 10.90 EUR

Orchestra Nazionale della Luna: There’s Still Life on Earth

1 There’s Still Life on Earth 0:44
2 Kääpikkäät 6:53
3 Al Bahr 6:13
4 Ecocracy 6:00
5 Melting Poles 3:54
6 Myrkkysienikeitto 6:11
7 Internal Duality 3:37
8 Al Qamar 8:49
9 Prophètes 11:00
10 Out of Gravity 5:31
11 Cannon Canon 3:37
12 There’s Still Life on Earth 1:49
Teljes idő 60:07

Online terjesztők listája



MÉG VAN ÉLET A FÖLDÖN
 
Látván, mivé válik a világunk, az Orchestra Nazionale della Luna négy tagja közös igényt érzett arra, hogy zenéjét dinamikus viszonyba léptesse az előrevetíthető jövővel, és egyértelmű, erre vonatkozó mondanivalóval ruházza fel azt. Olyan zenei kalandra indulnak, amivel végső soron a növekvő tudatosság és gyorsabb cselekvés globális igényéhez csatlakoznak.
 
A There’s Still Life on Earth (Még van élet a Földön) első és utolsó trackje valójában egy miniatűr dal, amelynek szövegét Kari Ikonen írta: „Még van élet a Földön, nem kell szomorkodni, minden rendben van.” A szöveg a Föld fokozódó ökológiai válságával kapcsolatos viselkedésünket tükrözi: mindannyian tudjuk, hogy radikális és azonnali cselekvésre volna szükség, de nem akaródzik aggódni, semmit sem változtatunk az életünkön mindaddig, amíg még van valamennyi élet, amíg még nem látjuk a saját házunk táján a katasztrófát. Ezt az attitűdöt kell megváltoztatni!
 
A Kääpikkäät Kari ritmikai találmányainak egyike. A soha nem látott tempójelzések miatt először nem volt könnyű eljátszani, de végső formájában a zene egyfajta nagyon speciális, szabálytalan módon ringatózik. Egyébként a Kääpikkäät szó sem létezett korábban.
 
Az Al Bahr Kari első szerzeménye a saját fejlesztésű maqiano nevű eszközre, ami lehetővé teszi számára, hogy az arab maqamat műfaját hangversenyzongorán is játszhassa. A cím „tengert” jelent arabul; ez a Mediterránra, a Földközi-tengerre utal, amely mindig is nagyon fontos összekötő kapocs volt Európa és az arab világ között, s amely most, ezekben az őrült időkben, oly sok menekült sírjává is lett.
 
Ecocracy (Ekokrácia)
Ezt a dalt Manuel írta, és a változásról szól. Három dallam, amely minden alkalommal máshogy hangzik el. Meg kell tanulnunk változni. Rá kell kényszerítenünk magunkat, hogy másképp gondolkozzunk, másképp fogyasszunk, termeljünk, és másképp szemléljük az életet. Az ökológiai tudatosság kerüljön előtérbe.
 
Melting Poles (Olvadó sarkvidékek)
Ez a közös szerzemény a sarkvidékek olvadásáról szól, és arról a végtelen szomorúságról, amelyet az általunk, emberek által okozott katasztrófa láttán érzünk. Valaki egyszer azt mondta, hogy a tapasztalat nem egyéb, mint a hibáink összessége. Az emberiség pedig igencsak sok tapasztalatot halmozott fel mára...
 
A Myrkkysienikeitto (Mérgesgomba-leves) egy nagyon különleges leves, amely vagy hallucinációkat, vagy halált okoz, attól függően, milyen gombákat teszünk bele. Óvatosan kell fogyasztani!
 
Internal Duality (Belső kettősség)
A belátásaink, bölcsességünk és vakságunk belső ellentmondásáról mesél ez a kompozíció, ami éppúgy vonatkozhat az egyes emberre, mint az emberi fajra, vagy az emberiség különböző nemzedékeire.
 
Al Qamar arabul holdat jelent. Kari és Manuel mindketten imádják a makámákat, az arab skálákat, amelyek olykor negyedhangokat is tartalmaznak, s amelyeket mindketten le tudnak játszani moogon, bansurin, most pedig még zongorán is, a Kari által feltalált maqiano segítségével. Ezek az arab hatások sokféleképpen gazdagítják színskálájukat. Úgy vélik, ha továbbra is felégetjük az erdeinket és intenzív mezőgazdasági termelést folytatunk, a bolygónk elsivatagosodása drámai mértékben fokozódni fog... Ki tudja, a Földünk talán egy nap olyan lesz, mint a Hold...
 
A Prophètes (Próféták) című szám eredetileg klarinétra és moog szintetizátorra született, és Kari Ikonostasis című albumán Louis Sclavis vezényletével már megjelent. Ezen a lemezen ugyanennek a kompozíciónak az akusztikus változata hallható.
 
Out of Gravity (A gravitáción kívül)
Ez a dal a Manuel Hermia által kidolgozott, rajazz nevű dallam- és harmóniai rendszerre épül, pontosabban a Rajazz 25-re. Mindig ugyanazt a skálát/színt használja, de egyik hangnemből a másikba lép át, és nem érezhető benne harmóniai központ, amitől a hallgató a légkörön és a gravitáción kívül érzi magát.
 
A Cannon Canon (Ágyú kánon) két egymáshoz kapcsolt különböző kánon, amelyeket egy ágyúlövés választ el egymástól. Az első részben három hangszer játssza ugyanazt a dallamot három különböző pozícióban, egymástól nyolc hang távolságra. A második rész egy prolációs kánon, ahol ugyanaz a dallam három különböző tempóban és pozícióban hangzik el... és a legfelső szólam három variációban.
 
Manuel Hermia és Kari Ikonen
Fordítás: Rácz Judit
 

Kapcsolódó albumok