Orchestra Nazionale della Luna Selene's View

BMCCD338 2024

A finn Kari Ikonen és a belga Manuel Hermia által alapított Orchestra Nazionale della Luna olaszos hangzású neve éppoly megtévesztő, mint az az állításuk, hogy megalakulásukat követően egy csapásra a Hold egyik legfontosabb zenekarává váltak. A nemzetközi kvartett a jazz hagyományában gyökerezik, de korunk zenei jelenségeire és társadalmi aspektusaira egyaránt nyitott marad. Tagjai a klasszikus kvartetthangzást egyfelől az indiai és arab zene, másfelől az elektronikus effektek bevonásával szélesítik ki. A zongora és szaxofon kettőséhez a Sébastien Boisseau francia bőgős és Teun Verbruggen belga dobos közti folytonosan változó, intenzív és rendkívül komplex összjáték szolgáltatja az alapot, nem egyszer kimondottan meglepő ritmikai és melodikus párbajra szólítva őket. Modernizmustól hajtott swing, fel-felsejlő spirituális mélységek, a folyton jelenlévő, már-már Fellinire hajazó humor – a fő elemek, amelyekből az Orchestra Nazionale della Luna egyedülálló zenei meteoritját alkotó kőzetek kikristályosodtak.
A zenekar második,
There's Still Life On Earth című lemeze – az ökológiai válsággal kapcsolatos zenei állásfoglalás – a BMC Records gondozásában jelent meg 2020-ban. Új albumuk, a Selene’s View kompozíció és improvizáció, akusztikus és elektronikus hangzások, rendezettség és káosz határán egyensúlyozva tesz fel kérdéseket a technológia és különösen az AI okozta társadalmi problémákról.


Előadók

Kari Ikonen – zongora (Maqiano használatával), Moog szintetizátor
Manuel Hermia – szaxofon, fuvola, banszuri
Sébastien Boisseau – nagybőgő
Teun Verbruggen – dob


Produkciós adatok

Létrejött az IGLOO Records és a Jackal Productions együttműködésével.

Zeneszerző: Kari Ikonen (1, 3, 5, 7, 9), Manuel Hermia (2, 4, 6, 8)

Felvétel: BMC Studió, Budapest, 2023. augusztus 15-17.
Felvétel, keverés és mastering: Szabó Viktor

Borító: Natter Anna / Cinniature

Producer: Gőz László
Label manager: Bognár Tamás

Támogató: Federation Wallonie Bruxelles


3500 HUF 11 EUR

Orchestra Nazionale della Luna: Selene's View

01 Fragmentos del Silencio 9:41
02 Data Lake 5:38
03 Bialystok 3:59
04 Doubt Factory 7:19
05 Conflictuous 3:39
06 Transience 5:15
07 Kompelo 5:44
08 Overexploited 4:16
09 E-peli 4:51
Teljes idő 50:25

Online terjesztők listája



SZELÉN SZEMÉVEL

Szelén, a görög mitológiában a Hold istennője, kívülről néz a Földre. Gondoskodó, de kívülálló. Objektívan, nyilvánvalóan kritikus szellemben.
Az együttes ugyanilyen szokatlan szellemben közelíti meg a jazzt. Meg akarják őrizni a lényeget: egy mindenféle hatásra nyitott nyelvet, és legfőképpen az egymásra figyelés, az interakció, a párbeszéd, a szabadság és az önkifejezés színterét.
Ezen kívül? Nos, így, a holdbeli nézőpont vonzásában a szerzemények megtelnek világos gondolatokkal a jelenvalóról, a társadalmainkról, és az új paradigmákról, amelyekkel szembekerülünk. Ökológiai válság, munkaválság, a jelentés  válsága. Gazdasági krízis, demográfiai krízis, migrációs krízis, társadalmi krízis, politikai krízis.
Jaj, ne! Elég ebből… Hát ezt lehetne látni a holdról? Bizony, csakhogy egy különleges világosság kevert fényénél, ami  azzal jár, hogy nem hazudunk magunknak. Humorral – különben nem maradhatnánk optimisták. Elköteleződéssel –  különben értelem nélküli dalokat írnánk, amelyek nem szólnak semmiről. És reménnyel – különben békén hagynánk a  hallgatót ezzel az egésszel.


A Fragmentos del Silencio alkotóelemei azok a frissen komponált dallamtöredékek, amelyeket Kari Ikonen egy régi argentin tangó, a Silencio saját hangszereléséhez írt. Carlos Gardel klasszikus darabjának szövege arról szól, hogy milyen fájó az éjszakai csönd a magányos anyák számára, akiknek fiai odavesztek a háborúban. Sajnos ez a téma ma  aktuálisabb, mint valaha.
A Data Lake (Adatok tava) Lamartine egy híres költeményére utal, amelynek címe: A tó. A mesterséges intelligencia, társulva a közösségi médiahálózatok hiperaktivitásával és a hozzákapcsolt készülékeinkkel, mindegyikünkről elmondhatatlan mennyiségű digitális információt generál. Nem lehet kitérni a technikai fejlődés elől. A kulcskérdés az, hogy mit kezdünk ezzel a rengeteg adattal, és hogy kinek a tulajdonát képezi? Képes lesz nagyobb jólétet és több szabadságot előidézni? Vagy arra használják majd, hogy gazdasági és politikai téren uralkodjanak rajtunk? Ezek a  manapság legégetőbb kérdések, amelyek az egyensúlyt keresik a természet és a technológia, a haladás és a megnyugvás, a szabadság és a korlátozás között. A szám címe, amely egy természeti jelenséggel ír le egy technológiai fogalmat, költőien fejezi ki ezt a feszültséget.
Bialystok lengyel város nemrég jelentős összegű Európai Uniós támogatásban részesült, hogy kerékpársávokat létesítsen az úttesteken. Meg is építették őket, de rögtön tervet készítettek arra, hogy ha megkapták a támogatást, rögtön visszaadják az autóknak. Ez csak egy példa arra, hogy hogyan élnek vissza mindenhol a környezetvédelmi  alapokkal.
Doubt Factory (Kétségek gyára). Mindössze néhány év alatt a közösségi média az egész világon forradalmasította az emberek közötti kommunikáció módjait. Forradalmi eszközzé vált bizonyos hatalmak ellen, másrészt viszont általa uralkodni is lehet a tömegek felett gazdasági és politikai eszközökkel. A közösségi média immáron ugyanannyi teret enged az információnak, mint a dezinformációnak és az álhíreknek. Bárhol a világon az államok destabilizálása és a választások befolyásolása érdekében valóságos kétséggyárak működnek, amelyek vírusként támadnak a demokráciákra. A mesterséges intelligencia, hacsak működését nem szorítjuk keretek közé, még tovább fogja erősíteni ezt a jelenséget.
A Conflictuous („konfliktuózus”) hivatalosan nem létezik, így a használata is problémás. De éppen ezért remekül leírja a hatalmas, globális problémák összetettségét, amelyekkel az emberiség küzd.
Transience (Átmenetiség): a cím a latin transientem szóból ered. Semmi sem állandó az életünkben. Az egyetlen  állandó dolog a létezésben az, hogy minden folyton változik. Tehát minden, ami rögzítettnek látszik, szintén csak átmeneti lehet. Az emberi elme a bizonyosságot keresi, így ezt általában nehezen fogadja el. De a jelen átmeneti jellegének tudatosításával érezhetjük át leginkább, hogy élünk. A szerzeményt egy Georgina című rigmus ihlette, amely nagyon ismert Irak és Szíria tájain.
A Kompelo szó szintén nem létezik, de finnül úgy hangzik, mintha egy esetlen mesebeli szereplő neve volna, akinek nehezére esik a mindennapi élet kihívásainak megfelelni. Pont ahogyan az egész emberiségnek. A Kompelo szerzemény témája félig dodekafon hangrendszerben íródott, amelyben minden akkord tartalmaz egy hangot az előzőből, ezzel árnyalatnyi tonális érzetet kölcsönözve a zenének.
Az emberek túl kizsákmányoltak (Overexploited). Ahogy a természet és a bolygó is. Még a gépekkel és az állatokkal is ez történik. Senki nem tudja elkerülni ennek valóságát manapság. Az indiai klasszikus zenében összesen 72 hétfokú skála (rága) van. Ezek közül a leginkább felfelé moduláló az 1 #2 3 #4 5 #6 7. Azt gondoltam, hogy érdekes szimbólum lehet, ha ezt választom, hogy illusztráljam a túl-kizsákmányolás jelenségét.
Az utolsó szám, az E-peli a megkönnyebbülést hozza a sok nehéz téma után. Az E a zenei Eseményekre utal, amelyeket az ember különböző leosztásoknál játszik a peli, vagyis finnül játék közben. Az epeli azt is jelenti, hogy gézengúz vagy csirkefogó, de általában kedvesen, mosolyogva mondják.

Kari Ikonen, Manuel Hermia
Fordítás: Zipernovszky Kornél

Kapcsolódó albumok