Mowgli Gueule de Boa
Ahogy Maugli, a Dzsungel könyvének hőse az emberi társadalom peremén túl, a vadak között fedezi fel az életet, a francia Mowgli trió is elmerészkedik oda, ahol a legkevésbé számítanánk rá. Új albumukon arra emlékeztetnek, hogy az electro-jazz még mindig termékeny talaj. Mámorító és fülbemászó riffek keverednek kísérleti témákkal, aszimmetrikus, mégis táncolható groove-okkal. A zene sűrűn fonódó indái között úgy hatolhatunk egyre beljebb, akár egy őserdőben.
Ferdinand Doumerc neve már ismerős lehet a BMC Records hallgatói számára: a francia szaxofonos a Pulcinella együttes vezetőjeként három albumot jegyez a kiadónál. Ezúttal Pierre Pollet dobossal és Bastien Andrieu billentyűssel karöltve hozott létre olyan zenei világot, amelyben burjánzóan keverednek az akusztikus és elektronikus hangzások, illetve az ártatlan és a vad karakterek. Albumuk címéül francia szójátékot választottak: a Gueule de Boa jelentése magyarul „a boa torka”, ám a kifejezés kiejtésben megegyezik a másnaposság francia megfelelőjével.
Előadók
Ferdinand Doumerc – szaxofon, fuvola metallofon
Bastien Andrieu – billentyűs hangszerek, metallofon
Pierre Pollet – dob
Produkciós adatok
Zeneszerő és hangszerelő: Ferdinand Doumerc, Bastien Andrieuand és Pierre Pollet
Felvétel: Studios Antistatic, Toulouse (2020. január 13-17.)
Hangmérnök, keverés és master: David Castel
Borítóterv: Natter Anna / Cinniature
Producer: Gőz László
Label manager: Bognár Tamás
Kapcsolat: ferdinanddoumerc@gmail.com
Ajánlók
Gilles Gaujarengues - CitizenJazz (fr)
Alex Dutilh - Open jazz - France Musique (fr)
Peter Dobšinský - skJazz.sk (sk)
Olasz Sándor - Riff (hu)
x - Alföldi Régió Magazin (hu)
x - Dalok.hu (hu)
Mowgli: Gueule de Boa
Online terjesztők listája
Mowgli, azaz Maugli – különös név egy formáció számára, ugyanakkor olyan elnevezés, amely azonnal színes világot ígér. A dzsungel könyvének főszereplője remekül illik a három zenész szándékához: túllépni a jazz szabályrendszerén, hogy eredeti hangzást hozzanak létre. Ahogyan Kipling hőse is kívül kerül az emberek társadalmán és új barátok mellett érik férfivá, úgy a Mowgli is oda merészkedik el, ahol a legkevésbé számítanánk rá.
Ferdinand Doumerc, az Initiative H és a Headbangers tagja, a Pulcinella zenekar szaxofonosa (három BMC Records albummal a háta mögött) Pierre Pollet-val (a Pulcinella dobosa, valamint a Petit travers cirkusztársulat tagja) és Bastien Andrieu billentyűssel (az electro-tropical zenét játszó Reco Reco és a Parti Collectif tagja) társul. Hármasban olyan utakat keresnek, ahol keverednek az organikus és elektronikus, a ritmikus és az élesen kontrasztos, az ártatlan és a vad karakterek. Így születik meg Mowgli, a formáció, mely bátran vállalja nyers és furcsa oldalát. Első közös lépéseik egy saját kiadású lemezhez vezettek (Ivre de la Jungle – A dzsungeltől megittasulva, 2015), majd az OcciJazz nevű szervezet támogatásával született meg jelen albumuk, a Gueule de Boa – A boa torka (lefordíthatatlan szójáték: az album címe ugyanúgy ejtendő, mint a ’gueule de bois’ kifejezés, melynek jelentése ’másnaposság’).
Az albumon található nyolc szám bizonyítja, hogy az electro-jazz még mindig termékeny talaj. Ez az irányzat a 2000-es évek elején forgatta fel a jazz világát, beleoltva a gépi hangszerekből áradó új energiákat. A Mowgli saját hangzásvilágával járul hozzá ehhez a pezsgő zenei irányzathoz, egyesítve korunk minden jellegzetességét: zenéjük erőteljes, neurotikus és telített. Az improvizáció iránti szenvedélyüktől hajtva az együttes tagjai ugyanakkor avantgárdnak mondható felfedezéseket is tesznek. A fülbemászó és mámorító riffek közé kísérletező szakaszokat vegyítenek, amelyek tovább gazdagítják a hármójuk közötti interakció robbanékony oldalát. A ritmusokat komplex módon, már-már finomkodva dolgozzák ki és aszimmetrikus fordulatokkal tűzdelik meg, így tökéletesen uralt groove jön létre. A lüktetés uralkodó helyet foglal el, szilárd alapzatot biztosítva a legtáncosabb daraboknak. És amikor éppen nem táncolunk, akkor kiszakadunk a valóságból, és kalandokat keresve vetjük bele magunkat egy dúsan burjánzó zenei világba.
A dzsungel képe mindenütt jelen van. Beszüremlik a darabok címeibe, ami az albumot mintha képzelet szülte állatok gyűjteményévé varázsolná (Grand têtard – A nagy ebihal, Leviatán, Gueule de Boa – A boa torka). Joseph Conrad A sötétség mélyén (Au cœur des Ténèbres) című könyvében a dzsungelt hatalmas, ellenséges helyként írja le, ahol állandó veszély leselkedik. A Mowgli saját dzsungel-interpretációjára csípős szenvedély és nyüzsgő hangzásvilág jellemző. Buja növényzettel sűrűn befont, végtelen birodalomban járunk. A tenorszaxofon hangjának mélysége, néhány kompozíció lassú tempója azt az illúziót kelti, mintha egyre mélyebbre és mélyebbre hatolnánk ennek a vad vidéknek a belsejébe. Ugyanakkor sok melegség és lágyság is érezhető a zenében, főként a billentyűs szólamok textúrájának és a basszusok lekerekítettségének köszönhetően. A farkasfalka Kipling kisfiúját védelmezve körülölelő oldala is megjelenik néhány futam álomszerű atmoszférájában, amelyek mentesek minden melankóliától, ugyanakkor telve vannak fantáziával és derűvel.
A Mowgliban megvan a tehetség ahhoz, hogy különböző hangulatokat teremtsen meg és váltakoztasson. Ez markáns filmszerű dimenziót kölcsönöz az albumnak: egymást követik a nekiiramodások, megtorpanások és a fellelkesülés fázisai. Néhány számot hallgatva az az érzésünk támadhat, mintha egy történetet olvasnánk. Olyannyira, hogy a jövő generációi egyszer majd talán azt kérdezik, hogy vajon nem a Mowgli lemeze ihlette-e Kiplinget könyve megírására.
Jean-François Sciabica
Fordítás: Galloman Fordító- és Tolmácsiroda