Kurtág György – Tony Arnold – Csalog Gábor Kurtág: Bornemisza Péter mondásai
E lemezen Kurtág György első főművét hallhatjuk, melynek befogadására ő maga készít fel: előadásában a protestáns prédikátor hitről szóló veretes sorai különösen erős érvényt nyernek. A mű nemcsak a kimondás erejéről szól – felismerhetjük benne egy énekhanggal eljegyzett zeneszerzői gondolkodás genezisét is. A technikai nehézségek miatt oly ritkán hallható darabot Tony Arnold amerikai szopránénekes és Csalog Gábor zongoraművész tolmácsolja.
Előadók
Kurtág György - szövegmondás
Tony Arnold - szoprán ének
Csalog Gábor - zongora
Produkciós adatok
Zeneszerző: Kurtág György
Felvétel: Szabó Viktor, BMC Stúdió, Budapesten, 2019. február 12.
Zenei rendező: Jacob Greenberg, Oktaven Audio, Mount Vernon, NY
Vágás: Ryan Streber és Charles Mueller, Oktaven Audio
Master: Ryan Streber, Oktaven Audio
Borító: Huszár László / Greenroom
Producer: Gőz László
Label manager: Bognár Tamás
Ajánlók
Paul Griffiths - disgwylfa.com (en)
Joe Cadagin - Opera News (en) - Critic's Choice
Pierre Rigaudiere - Diapason (fr)
Paco Yáñez - mundoclasico.com (es)
Germán Gan Quesada - Scherzo (es)
Matti Komulainen - Hifimaailma (fin)
Fittler Katalin - Art7 (hu)
Komlós József Jr - alfoldiregiomagazin.hu (hu)
Fittler Katalin - Parlando (hu)
Bornemisza Péter mondásai
Kurtág György: Bornemisza Péter mondásai, Op. 7 Concerto szoprán hangra és zongorára
Online terjesztők listája
Minden előadói utasításnál ékesszólóbb ez a felolvasás. Mesteri retorika adja meg már az olvasás tempóját is. Korántsem gondolnánk, hogy aggastyánkorú mestert hallunk. Lendületes, a 17. századi monódia hevületéhez méltó tempó adja az alapvető tónust. Egyes fontos kifejezéseket, érzékletes szavakat a felolvasás meglassuló ritmusa emel ki, s helyez reflektorfénybe. Mint egykori példaképének, Heinrich Schütznek, Kurtág teremtő képzelete is szárnyakat kap ezektől a szavaktól. S a felolvasás már megelőlegezi a szavakból születő karaktereket, amelyek a megzenésítés során különös jelentőséget kapnak. A mű mindenkori énekese ezután aligha kerülheti meg, hogy Kurtág szövegmondásából merítsen inspirációt.
KURTÁG GYÖRGY: BORNEMISZA PÉTER MONDÁSAI, OP. 7.
Kurtág 1963 januárja és 1968 augusztusa között, több mint öt éven keresztül komponálta pályája első főművét, amelyet Kroó György 1974-ben „a második világháború utáni magyar zene legnagyobb alkotásá”-nak nevezett.
Kétségtelen, hogy nem született még egy olyan kompozíció, mint Kurtág 7. opusza, amely ilyen monumentális emléket állított volna a magyar reformáció egyik kulcsalakjának. Bornemisza Péter (1535—1584), Balassi Bálint tanítómestere, aki nemcsak a lutheri tanok magyarországi terjesztésében jeleskedett, dacolva az üldöztetéssel, hanem a 16. századi magyar szépirodalmi nyelv egyik megteremtője is volt. Szophoklész Élektrájának Bornemisza Péter által készített magyar fordítása (prózai átdolgozása) a legelső európai rangú, magyar nyelvű dráma. Kurtág kezdetben a Magyar Élektrából szeretett volna operát írni, ám ez a feladat meghaladta erejét. Eckhardt Sándor és Nemeskürty István Bornemisza-kiadásai viszont kezébe adták a reformátor prédikációs köteteit, melyeknek részleteiből maga állította össze a mű szövegét. A 24 rövid tétel négy részre oszlik: Vallomás — Bűn — Halál — Tavasz, melyben a kompozíció első elemzői a nyitány — scherzo – lassú tétel — finálé zenei szerkezetét ismerték fel.
Felsorolni is sok lenne, mennyi szálon kapcsolódik Kurtág a Bornemiszában az európai zenetörténethez. Az egy szál énekhangra és billentyűs hangszerre készült concerto Schütz kis egyházi koncertjeinek szenvedélyét juttatja eszünkbe, de Monteverdi magas hőfokon égő stile concitatója (izgatott stílusa) is illő hasonlat. A zongoraszólam ördögi nehézségei Beethoven Hammerklavier-szonátáját idézik (Kurtág tervezte is egy koncerten előadni a két művet). A zongoraszólam nagyszerű fúgái bachi előképre tekintenek vissza. A Bornemisza-concerto ugyanakkor nem más, mint a dodekafón komponálásmód legvirtuózabb, s legegyénibb magyarországi alkalmazása, s ebben elsősorban Webern volt Kurtág mestere. (A kompozíció első énekese ugyanakkor az a Sziklay Erika volt, akitől nagyszerű előadásokban hallhatta Schönberg Pierrot lunaire-jét.) A zongoraletét leginkább időhöz kötött vonásai Stockhausen zongorazenéjét juttathatják eszünkbe. Kurtág maga említi, hogy a Halál első tételére közvetlenül hatott Penderecki Hiroshimája. A 16. századi prédikátor súlyos szavainak jelenre vonatkoztatásában Kodály negyven évvel korábbi Psalmus hungaricusa kínálkozik mintaként. A Kodály-hatás a zene szövegillusztráló hajlamában is megmutatkozik. Bartók emléke jellemző módon leginkább a mű negyedik szakaszában, az újjászületés eufóniájában dereng fel. Impozáns ez a seregszemle, és nem alaptalan a felsorolás, mégis — megkockáztatom — ezzel még semmit sem mondtunk Kurtág Bornemiszájáról.
A mű értelmezési kísérletei is széles fesztávot fognak át. Akadt, aki a dodekafónia ördögi kísértéséből a diatónia megváltásáig tartó folyamatot látott benne: az újra megnyert, megszenvedett szépség kiharcolását. Van, aki a Kádár-rendszerrel való kiegyezésből fakadó lelkiismeretfurdalás és undor megtestesülésének tartja a kompozíciót.
Nem kevésbé érdekes, ha a Bornemiszát Kurtág személyes művészi pályája felől szemléljük, s felismerjük benne legnagyobb kortárs zeneszerzőnk életművének monumentális felütését, a szó legpontosabb zenei kifejezéséért folytatott harcot, egy énekhanggal eljegyzett zeneszerzői gondolkodás genezisét, ezernyi Kurtág-vezérgondolat ősforrását.
S persze fel lehet ismernünk ebben a kompozícióban a saját magunkkal, —ördögeinkkel és kísértéseinkkel — való szembenézés bátorságát, s e bátorság jutalmaként megnyert békességet és reményt.
Farkas Zoltán
„A szopránánekes Tony Arnold világító égitest a kamarazene és a művészi daléneklés egén. A mai kortárs zeneszerzőket rendre megihleti eredendően gyönyörű hangja, kiváló zeneisége és melegséget árasztó lénye” – írta róla a Huffington Post. A New York Times „merész, erőteljes előadóként” üdvözli, a nemzetközi színtéren pedig a kortárs zenei felvételek és koncertélet egyik vezető alakjaként emlegetik, hiszen többszáz, feltörekvő és már elismert zeneszerző művének ősbemutatója fűződik nevéhez. Hangja egyedien ötvözi a virtuozitást és az őszinte közlésvágyat, ami magas szintű technikával, valamint kiváló vezetői készséggel párosul. Tony Arnold a világ legszínvonalasabb zeneszerzőivel és hangszeres előadóival dolgozott már együtt. Több mint harminc albumot magába foglaló diszkográfiája során a kortárs vokális zenei repertoár széles szegmensét rögzítette lemezre a legkiválóbb kamarazenei partnerekkel. George Crumb ikonikus Ancient Voices of Children (Bridge) című lemezfelvételéért 2006-ban Grammy-díjra jelölték. Legfontosabb lemezei közé tartozik továbbá Kurtág György monumentális Kafka-töredékeinek lemezfelvétele (Bridge), Jason Eckardt megalkuvást nem ismerő Underdersong (Mode) és Tongadik című műveiből készült lemeze (Tzadik), Olivier Messiaen misztikus Harawi című opuszának felvétele (New Focus), valamint a teljes Webern-projekt Robert Craft vezényletével (Naxos). Pedagógiai munkája is jelentős: több mint egy évtizedig oktatott a Buffalo Egyetemen, ahol megalapította a kiterjesztett technikával dolgozó énekegyüttest, a BABEL-t. Világszerte több mint ötven egyetemen tartott előadásokat és mesterkurzusokat vendégelőadóként. Jelenleg a Peabody Konzervatórium és Tanglewood Zenei Központ tanára.
www.screecher.com
www.gaborcsalog.com