Gadó Gábor | Ávéd János Whispering Quiet Secrets Into Hairy Ears

BMCCD300 2022

A Franciaországban élő és ott jelentős sikereket elért Gadó Gábor gitárművész etalonnak számító francia kvartettje és olyan kiválóságok után, mint Dave Liebman, Frank London, vagy Laurent Blondiau ezúttal a magyar jazz színtér egyik legérzékenyebb szaxofonosával, Ávéd Jánossal készített intim hangvételű kamarazenei felvételt. Whispering Quiet Secrets Into Hairy Ears című, közös lemezük megannyi zenei utalást tartalmaz Mozarttól, Bachon át Lisztig, míg hangvételében a gregoriántól a modernitásig terjed. A duóhoz három szerzeményben két fiatal klasszikus zenei kiválóság, Osztrosits Éva brácsaművész és Zétényi Tamás csellista csatlakozik, még éteribb magasságokba emelve a két szerző törékenységében is erőteljes kompozícióit.


Előadók

Gadó Gábor – gitár
Ávéd János – szaxofon

vendég:
Osztrosits Éva – brácsa (5, 7, 11)
Zétényi Tamás – cselló (5, 7, 11)


Produkciós adatok

Zeneszerző:
Gadó Gábor (1, 3, 4, 7, 8, 10), Ávéd János (6,9), Dukay Barnabás (2), Liszt Ferenc (5,11)
A felvételt Szabó Viktor készítette a BMC Stúdiójában, Budapesten, 2020. augusztus 31. és szeptember 2. között.
Keverés és master: Szabó Viktor

Borító: Huszár László / Greenroom

Producer: Gőz László
Label manager: Bognár Tamás

A felvételt a Nemzeti Kulturális Alap támogatta


Ajánlók

George W. Harris - Jazz Weekly (en)

Michael G. Nastos - (en)

Mathias Bäumel - JazzZeitung.de (de)

Thierry Giard - zarbalib.fr (fr)

E. Lacaze / A. Dutilh - radiofrance.fr (fr)

Franpi Barriaux - Citizen Jazz (fr) élu

Vincent Cotro - Jazz Magazine (fr) CHOC

Matti Komulainen - HIFImaailma (fi)

Peter Dobšinský - skjazz.sk (sk)

Olasz Sándor - riff.hu (hu)

Dr. Nagy Sándor - jazzma.hu (hu)

Komlós József Jr. - alfoldiregiomagazin.hu (hu)

Iván Csaba - magyarjazz.hu (hu)

Szabó Károly - hangzasvilag.hu (hu)

Libisch Károly - magyarjazz.hu (hu)


3500 HUF 11 EUR

Gadó Gábor | Ávéd János: Whispering Quiet Secrets Into Hairy Ears

01 Lacrimosa 5:57
02 Barnabás 3:47
03 Lucidum intervallum 4:08
04 Tiger Riding 4:25
05 Vexilla Regis (from Via Crucis) 4:23
06 Midsummer Night Dream 4:59
07 Narrations 4:39
08 Solum ipsum 6:05
09 Ex parte enim cognoscimus 3:35
10 Fletus sacer 5:31
11 Pater noster (from Harmonies poétiques et religieuses) 7:52
Teljes idő 55:26

Online terjesztők listája



Gadó Gábor legújabb albumának címe tele van rejtélyekkel: Whispering Quiet Secrets Into Hairy Ears (Halk titkokat suttogni szőrös fülekbe). Beleérezzük ebbe a korosodó ember bölcsességét, a hallás azon képességét, hogy kiszűrje a lényegest az elhangzottakból, azt, ahogyan a belső hallás révén, hosszú évek alatt leülepszik egyfajta esszencia. Az album nyitószáma nem véletlenül a Lacrimosa, és bár Gadó Gábor tagadja, hogy közvetlenül a híres Dies Irae-ből kölcsönözte volna, azon nem lepődik meg, hogy kihallani belőle Mozart Requiem-jére emlékeztető motívumokat. Ugyanis ez számára az egyik legfontosabb zenemű, olyannyira, hogy a siratóéneket már játszotta a Mâäk, Laurent Blondiau együttesének Buenaventura című albumán is.

A zeneszerző-gitáros, akinek mozgástere a modális liturgikus régizene szellemiségétől (ahogy erre a Solum Ipsum gregorián stílusa utal) egészen a modernitás szögletességéig terjed (lásd a szólamok szétválasztását a Lucidum Intervallumban), egy olyan zenei örökség folytatója, melyet a BMC-nél az 1990-es évek végétől látunk formálódni – kezdetben Gadó magyar, majd francia jazz-zenész barátaival. E zenésztársak mellett a gitáros irodalmi képzelőerejét és zenei képzettségét – modalitás és vertikális összhangzat között – a tempóra és akkordokra is kiterjedő improvizáció szolgálatába állíthatta, egészen a controlled freedomig, mely kompozíciós technikát Miles Davis alkalmazta kvintettjével az 1960-as években (így Gadó Orthodoxia, és a The Unknown Kingdom című lemezei esetében). Láttuk Gadó Gábort, amint hrabali mosollyal idézi vissza pályakezdő éveit hivatásos zenészként a kommunizmus idején (a Modern Dances for the Advanced in Age című lemezével), elmerülni metafizikai bizonyosságaiban (Byzantinium), felfedezni a „kortárs” absztrakció világát a kamarazenében (Lung-Gom-Pa)…

Ez irányú hajlamát Dukay Barnabással közös duójában desztillálta tovább, egészen addig, míg az improvizáció esszenciáját nem kapta, amely már mindenféle rendszertől és kottától mentes, hogy aztán – szintén Dukay társaságában – visszatérjen ebből az „alaptalan űrből” (Jakob Boehme kifejezésével élve, az ungrundból), ahhoz a jazz világára is kiterjedő fő zenei tanításhoz, mely nem más, mint a choir and basso continuo (’korál és generálbasszus’) Bach zenéjével kicsúcsosodó barokk tradíciója. Sőt, akár a prebarokk zenéhez, amennyiben az ősi gregorián egyszólamúság cantus primus-a a belga Laurent Blondiau trombitással közös duóalbumán (Veil and Quintessence) is érezhető.

A hamarosan 65. életévébe lépő Gadó Gábor most egy olyan pontra érkezett munkásságában és életében megtett útján, ahol a nála 26 évvel fiatalabb Ávéd Jánossal kezdett létfontosságú együttműködésbe. A ragyogó pályát bejárt szaxofonos a Liszt Ferenc Zeneakadémián tanult, ott, ahol korábban Gadó is, majd a Bartók Béla Konzervatórium tanára lett, közben pedig rendszeresen játszik a legnagyobb amerikai jazz-zenészekkel. Ávéd 2008-ban találkozott először a gitárossal egy, a European Saxophone Ensembleal közös, és Guillaume Orti francia szaxofonos által vezényelt, élményekben gazdag turné végén. Ennek hatása tíz évvel később a multimédiás Twinning projektben öltött testet, mely az Ávéd János trió, az Orti duó és az énekes Christine Bertocchi újraegyesüléseként született meg. Ávéd a Gadó Gáborral közös játéka során azonnal belesimult a gitár hangszíne által teremtett atmoszférába, a zeneszerző dallamvezetésébe és harmóniai színeibe. A lemezen szereplő saját szerzeményei szintén tökéletesen illeszkednek ebbe a világba: a Midsummer Night Dream a shakespeare-i és Erzsébet-kori zenét idézi, az Ex parte enim cognoscimus szintén a kortárs-reneszánsz szellemben fogant, de már liturgikus szellemiséget hordoz, melyet a Korinthusiakhoz írt levélből kölcsönzött.

Dukay Barnabás hatását fedezhetjük fel a Barnabás című kompozícióban, aminek kiindulópontja egy olyan, koncerten született improvizáció volt, melynek során a gitáros bevezetője a zongoristát is barokk hangvételű folytatásra késztette. Lisztet idézi az albumzáró Pater Noster, valamint a Vexilla Regis, melynek eredeti forrása a VI. században élt Venance Fortunat püspök himnusza. A Tiger Riding is ebben a himnikus szellemben indít, melyet Gadó Gábor egyre tüzesebbé tesz játéka során, míg be nem vonja a szaxofont az örökös újjászületés gyötrő körforgásába, ebbe a tigrislovaglásba, melyet a hindu mitológia szerint meg kell tanulnunk uralni. A Narrations-ban, amelyet zenekari változatban már a Lung-Gom-Pa című albumon is hallhattunk, ráismerhetünk egy Gadó Gábornál már az első lemezein is meglévő vonásra, miszerint a leghézagosabb dallamvonalakat és a legelvontabb harmóniákat is képes önfeledten megénekelni – talán ezek az ő „szőrös fülekbe suttogott halk titkai”.

Franck Bergerot
Galloman Fordító- és Tolmácsiroda

Kapcsolódó albumok