Daniel Erdmann's Organic Soulfood featuring Antonin Rayon and Jim Hart Into the Sweet Unknown
Előadók
Daniel Erdmann - szaxofon
Antonin Rayon - Hammond b3 orgona, Moog szintetizátor
Jim Hart - dob
Produkciós adatok
Kompozíciók: Daniel Erdmann, kivéve az 5. dal (Tom Waits)
Felvétel: BMC Stúdió, Budapest, 2024 január 23-25.
Hangmérnök: Kiss Zsolt
Keverés és master: Antonin Rayon
Daniel Erdmann Selmer szaxofont és Vandoren fúvókát használ.
Borítóterv: Natter Anna / Cinniature
Producer: Gőz László
Co-producer: Association Das Atelier
Label manager: Bognár Tamás
Daniel Erdmann's Organic Soulfood - Into the Sweet Unknown
Jó hetven évvel ezelőtt kezdték el az amerikai fekete zenészek a jazzt egy addig szokatlan hangszerrel, a Hammond-orgonával gazdagítani. Kezdeményezője Wild Bill Davis volt, aki az ötvenes években többet között Count Basie-t és Jimmy Smith-t is inspirálta. Smith maga is számos jazz-zorgonista példaképévé vált stílusmeghatározó, sziporkázó játékával, akik, nemritkán a gospelhagyományok hatása miatt, bevezették
a blues-os, érzelmes soult a Hard Bopba. Ezzel szemben Larry Young 1969-től Tony Williams Lifetime nevű együttesében a jazz és a rock fúziójának motorja volt. A szintetizátorok és billentyűs hangszerek fejlődése a nyolcvanas évek elején háttérbe szorította az orgonát, de a következő zenészgeneráció már pár évvel később leporolta a Hammond-orgonát.
Daniel Erdmann (1973) nemzetközi együtteseiben és projektjeiben gyakran nyűgözte le közönségét innovatív gondolataival. Példaként említhetjük a Velvet Revolution szólistatriót, amelyben Erdmann, a minden stílusban jártas szaxofonos és zeneszerző Theo Ceccaldival (hegedű) és Jim Harttal (vibrafon) virtuózan egyensúlyozott a kamarazenei színgazdagság és a dinamikus improvizáció között. Erdmannt többször ki is tüntették produkcióiért, például kétszer a német zenekritikusok éves díjával, a Német Jazzdíjjal, és a francia Jazzakadémia (Académie du Jazz) Európai zenészdíjával (Prix du musicien européen). Személyes, árnyalt zenei nyelvezete és sokféle, a karizmatikus-füstös hangszíntől az éles-rekedt kifejezésekig terjedő játékmódja a hangok között fel-felcsillanó finom humorral társul.
Az Organic Soulfood gondolata négy évvel ezelőtt született meg Erdmannban. Tulajdonképpen tanulmányutat tervezett New Orleansba, ám a pandémia keresztülhúzta számításait. Ehelyett otthon ült, lelassulva, ahogy mindenki, és a jövőről elmélkedett. 2021 elején aztán testet öltött az orgonatrió terve. „Bizonyos módon az együttes az eredeti tervemet tükrözi, miszerint a jazztörténet bizonyos aspektusaihoz szerettem volna közelebb kerülni. Ehhez jött hozzá Antonin Rayon, akinek a munkáját már pár éve követtem, és akivel valami újat szerettem volna kidolgozni.”
Visszatekintve Erdmann a jazzhagyományokkal való foglalkozást a koronavírus eseményeire adott indirekt reakciónak is tekinti. Egy kis nosztalgia megnyugtatólag hat, sőt, még a biztonságérzetet is adhat. Emellett a Hammond-orgona a játékmódtól függően többé vagy kevésbé spirituális légkört közvetít. Lelki táplálék tehát, Organic Soulfood. Aztán Erdmann tervei a projekttel megváltoztak. Ennek kiváltó oka pedig egy súlyos betegség gyanúja volt, amelyről aztán később kiderült, hogy szerencsére kevésbé komoly. „A diagnózis után közvetlenül hirtelen már nem a biztonságról gondolkoztam, hanem az ismeretlen intuitív keresése mozgatott meg – talán az is, hogy megbarátkozzak a bennem rejlő ismeretlennel.” Ilyen háttér előtt persze megváltozott zeneszerzői indíttatása is. A darabok rizikósabb formát öltöttek, az „édes ismeretlenbe” (Into the Sweet Unknown) vezető útra tértek.
A zene mint átalakulás – ugyanúgy, ahogy alkotójának tudatában is változások álltak be. A közmondásbeli jazz-szabadság nemcsak a spontán improvizációkban fejeződik ki, hanem ugyanúgy megmutatkozik a kompozíciók határozott szubjektivitásában, amely távol áll minden stratégikus számítástól. „A zeném azokat az érzéseket is tükrözi, amelyeknek talán csak később ébredek tudatára” – töpreng Erdmann. „Így kíséri a maga módján a személyes jelenlétemet.”
Nem volt kérdés, hogy az Organic Soulfoodban kikkel működjön együtt. Jim Hart, az elzászi száműzetésben lévő brit, aki vibrafonosként közel tíz éve Erdmann bizalmasa a Velvet Revolutionben, most ütősként a változó, dinamikus groove-okért felel. „Nagyon tiszta, erős, és megbízható alapot ad, amelyen szabadon tevékenykedhetek.” Új fejezetet nyit viszont Erdmann munkásságában az Antonin Rayonnal való együttműködés, akire már rég szemet vetett. Az 1976-ban született francia zenész a hegedűs Dominique Pifarély egyik ECM-produkciójával aratott nemzetközi sikereket. Hazájában Marc Ducret-vel és Sylvaine Hélaryval, valamint Richard Bonnet kvartettjével (Tony Malabyval és Tom Rainey-vel) együttműködve mutatta meg egyéni kvalitásait. Rayon rendelkezik a tipikus soulszerű Hammond-feelinggel, ennek ellenére inkább atipikus orgonistaként írható le. „Játékmódját erősen befolyásolja színházi munkája, például sok hangzásbeli lehetőséget megvilágít, egészen az absztrakt hangzásokig” – magyarázza Erdmann. „Emellett különleges ‚timinggal’ rendelkezik, ami nagyon inspirál minket. A játéka nagyon éber és előre nem látható, így olyan utakat mutat meg nekünk, amelyekre nélküle sosem tévedtünk volna.”
Daniel Erdmann klasszikus jazzhangszerelésbe való kirándulása természetesen a szerzeményeiben is visszhangzik, mégis kerüli a hagyományos téma-szóló-téma formát, ahogy darabjainak túl részletes meghatározását/rögzítését és a résztvevők szerepeinek leosztását is. Az Organic Soulfoodnál is alapvető fontosságú, hogy tere legyen a játékos szabadságnak és az élő interakciónak. Néhány szerzemény,
például a Hello Myself vagy a Tegucigalpa Touchdown teljesen lemond a szólókról és a feszültséget inkább a közös kibontakozás adja, az ötletek találkozása. Más számoknál Erdmann világos szerkezetekre hagyatkozik, a témák és hangszínek erejére. Az Organic Soulfood Into The Sweet Unknown albuma, amelyet a jazzhagyományok inspiráltak és a modern játékmód ösztönzött, kimondottan kortársan cseng és hangsúlyozza Daniel Erdmann egyéni alkotói erejét.
Norbert Krampf Fordítás: Bodrogai Dóra