Budapest Jazz Orchestra és David Liebman Human circle (The Wayfarer)
A kompozíciót valamiféle hősiesség hatja át, aminek érzékeltetésére magam is törekedtem a játékommal, és amely számomra egy magasabb szinten létező örökkévalóságra és halhatatlanságra utal. A vándor történetében drámák sora feszül, melyen folyton átcsillan az örök remény és az ember szeretete. A szavaknak itt nincs többé hatalmuk, a zene önmagáért beszél.
Dave Liebman
Előadók
Dave Liebman - szoprán-, és tenorszaxofon, furulya
Budapest Jazz Orchestra:
Fekete-Kovács Kornél – karmester
Csejtey Ákos – szoprán szaxofon, fuvola, altfuvola
Kollmann Gábor – altszaxofon, klarinét
Zana Zoltán – tenorszaxofon, klarinét
Zsári Tamás – tenorszaxofon, klarinét
Varga György – baritonszaxofon, basszusklarinét
Puskás Csaba – „lead” trombita
Ducsai Szabolcs – trombita
Hámori János – trombita
Csizmadia Dávid – trombita
Újvári Gábor – trombita
Schreck Ferenc – harsona
Almási Attila – harsona
Skerletz Gábor – harsona
Nagy Viktor Dániel – basszusharsona
Hárs Viktor – bőgő, basszusgitár (D’Addario húrok (Mi-Att Kft.), SD Systems (Elimex ))
Cseke Gábor – zongora, szintetizátor
Pusztai Csaba – dob (Yamaha Maple Custom dobok, Sabian cintányérok)
Közreműködnek:
Bizják Gábor – kürt
Adamik Gábor – tuba
Dés András – ütőhangszerek
Fehér Géza – gitár (2)
Brúzsa Gábor – szintetizátor, dob programok (2)
Produkciós adatok
A Human Circle - The Wayfarer zenéjét komponálta, hangszerelte és vezényli: Fekete Kovács Kornél
A felvételt a Tom-Tom Studio készítette Budapesten, a Rácz Aladár Zeneiskolában, 2003. március 29-30-án.
Zenei rendező: Friedrich Károly
Hangmérnök: Rozgonyi Péter
Borító: Yasar Meral - Kurtág Judit fotóinak felhasználásával.
Portréfotó: Huszti István
Architect: Bachman
Producer: Gőz László
Készült a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, a Nemzeti Kulturális Alapprogram, az Erste Bank Hungary Rt. és az Arisjus Zenei Alapítvány támogatásával.
Ajánlók
Arnaud Merlin - Jazzman - choc (fr)
wqw - Krinein.com (fr)
Franck Bergerot - Le Monde de la musique **** (fr)
jos - Schwäbische Zeitung (de)
Carlos Pérez Cruz - Tomajazz.com (es)
Zipernovszky Kornél - Gramofon ***** (hu)
Olasz Sándor - Rockinform (hu)
Budapest Jazz Orchestra és David Liebman: Human circle (The Wayfarer)
Az egybeesés természetesen túlságosan direkt következtetések levonására is alkalmas, ennek ellenére nem hiszem, hogy ez a dolog ennyire egyszerű volna; mindenesetre elgondolkodtatott, és afelé inspirált, hogy megírjam A vándort.
A vándor egy vízió, egy történet, amely talán mindnyájunkkal megtörténik...
Fekete-Kovács Kornél
A vándor
Akik ismerik eddigi munkáimat, tudják, hogy többféle zenei környezetben és zenekari felállásban készítettem felvételeket. Noha gyakran saját szerzeményeim képezik a lemezek anyagát, számos alkalommal kapok meghívást, hogy vendégmuzsikusként más művét tolmácsoljam. Ez történt Fekete-Kovács Kornél nagyszabású művének a Budapest Jazz Orchestrával való felvétele esetében is. Az idő alatt, amit a stúdióban és a fellépések során együtt töltöttem ezekkel a zenészekkel, barátság és nagylelkűség vett körül, s a legmagasabb fokú művészi igényességet és odaadást tapasztaltam. Őszintén szólva nagy elvárásaim voltak a magyar zenei kultúra nagyszerű hagyományait ismerve. Bartók számomra minden idők legkedvesebb zeneszerzője, és hogy személyesebb vizekre evezzek, egyik nagyapám az 1900-as évek elején Magyarországról származott el.
Miközben Kornél művének általunk készített felvételét hallgattam, az emberek iránti szeretet nagyszerű, felemelő érzése árasztott el, méghozzá egy bizonyos módon. A hasonlóan nagyszabású darabokra gyakran jellemző, hogy tragédiákat és küzdelmeket jelenítenek meg, melyek általában pozitív kicsengéssel zárulnak. A művészek rendszerint igen jártasak az élet tragikus mivoltának bemutatásában, mely természetesen nagyon is valóságos dolog. A vándor esetében viszont valami mást érzek – az emberiség diadalát, küzdelmeinek eredményét, a szépség győzelmét a szenvedés felett. A kompozíciót valamiféle hősiesség hatja át, aminek érzékeltetésére magam is törekedtem a játékommal, és amely számomra egy magasabb szinten létező örökkévalóságra és halhatatlanságra utal. A vándor történetében drámák sora feszül, melyen folyton átcsillan az örök remény és az ember szeretete. A szavaknak itt nincs többé hatalmuk, a zene önmagáért beszél.
Rendkívül büszke vagyok, hogy egy ilyen nagyszerű zenei vállalkozás részese voltam, és szeretném megköszönni Lászlónak, Györgynek, Kornélnak és a zenekarnak nagylelkűségüket és hihetetlen hozzáértésüket.
David Liebman
Stroudsburg (Pennsylvania, USA)
2003. szeptember
A BJO támogatói: Artisjus Zenei Alapítvány, NKA, ERSTE Bank Hungary Rt., Honvéd Együttes, Fon-Trade Music Kft.
A Budapest Jazz Orchestra köszönetet mond Léderer Tamásnak, Lukácsházy Győzőnek, Aranyos Károlynak, Varga Györgynek és a Rácz Aladár Zeneiskolának, Victor Máténak, Pröhle Gergőnek, Dr. Gyimesi Lászlónak, Szalai Tündének, Hegyi Györgynek, Kolesár Krisztiánnak, Kiss Zoltánnak, Bontovics Katinak, Borbély Mihálynak, Oláh Kálmánnak, László Attilának, Babos Gyulának, Gonda Jánosnak, Sellényi Dezsőnek, Tomsits Rudolfnak, Inhof Edének, Earnie Wilkinsnek, Eric Moseholmnak, Markus Ketolának és a Budapest EBU Big Bandnek, Csíder Károlynak és a Fon-Trade Music Kft.-nek; az MZTSZ Kőbányai Zenei Stúdiónak, továbbá az Almási Családnak, Fürst Évának, Csajági Tamásnak és a BMC „stábnak”.
Külön köszönet David Liebmannek, hogy itt volt velünk, és segített életre kelteni a darabot. Nagyon nagy megtiszteltetés mindnyájunk számára, hogy együtt dolgozhattunk. Köszönjük Rozgonyi Péternek a fáradhatatlanságát és kitartását. Köszönet Friedrich Károlynak nem csak a mostani segítségért, Butch Lacynek a szellemiségért, a BJO stábnak: Druzsbaczky Ildikónak, Dolowschiák Csabának és Janzó Ádámnak.
Külön köszönöm a zenekarnak és Dave-nek. Németh Gildának az ötletet és a sok segítséget. Mindnyájunk családjának azt, hogy még mindig hisznek bennünk, és szeretik, amit csinálunk.
Köszönöm családomnak, Zsuzsinak, Kristófnak, Benedeknek, Ambrusnak, Máténak, Anyának, Apának, Zsókának és Istvánnak.
Fekete-Kovács Kornél