Lencsés Lajos Soliloque
Az albumon századunk kimagasló magyar alkotóinak oboaművei kaptak helyet, amelyek mind a hangszer, mind a magyar zeneszerzés sokrétűségét mutatják be, Kurtág művészetétől Farkas Ferenc, Sáry László vagy Paul Arma munkásságán át a filmzenéiről híressé vált Rózsa Miklós lenyűgözően gazdag kamaradarabjáig.
Lencsés Lajos ezen a lemezen nemcsak a magyar zene iránti elkötelezettségéről tesz tanúságot, hanem arról az olthatatlan kíváncsiságról is, amitől hajtva számos ismeretlen, akár kiadatlan mű előadására és rögzítésére vállalkozott az elmúlt évtizedekben. A Soliloque is igazi ritkaságok gyűjteménye, amely az oboaművészre oly jellemző humánummal és elmélyültséggel fókuszál a magyar kortárs zene eddig rejtve maradt szépségeire.
Előadók
Lencsés Lajos – oboa, oboa d’amore, angolkürt
Közreműködők:
Szigeti Quartet (1-3)
Nagao Haruka – hegedű
Ludmány Dénes – brácsa
Rózsa Richárd – cselló
UMZE Ensemble, vezényel Vajda Gergely (7)
Dénes Ludmány – brácsa (11-14)
Bábel Klára – hárfa (16-18)
Váradi Antal – orgona (19)
Produkciós adatok
Mastering: Fenyvesi Márton, Kovács Miklós
Borító festmény: Leo Lencsés (Skiá)
Artwork: Anna Natter / Cinniature
Producer: Gőz László
Label manager: Bognár Tamás
Létrejött a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával
1-3. Farkas Ferenc: Sonatina No.3
Felvétel: Bartók Béla Unitárius Egyházközség Templom és Művelődési Központ, Budapest
Hangmérnök: Weisz József
4-6. Kurtág György: Hommage 2023
Felvétel: Heilig-Kreuz-Kirche, Stuttgart-Sommerrain, 2024. június 10.
Hangmérnök: Váradi Antal
7. Sáry László: Aria da chiesa
Felvétel: BMC Stúdió, Budapest, 2020. július 12-14.
Hangmérnök: Szabó Viktor
8-10. Rózsa Miklós: Oboe Sonata Op.43
Felvétel: Heilig-Kreuz-Kirche, Stuttgart-Sommerrain, 2000. február 15.
Hangmérnök: Hendrik Then Bergh
11-14. Balassa Sándor: Four Miniatures for Oboe and Viola
Felvétel: Bartók Béla Unitárius Egyházközség Templom és Művelődési Központ, Budapest
Hangmérnök: Weisz József
15. Paul Arma: Soliloque
Felvétel: SWR stúdió, Villa Berg, Stuttgart, 2000. február 14.
Hangmérnök: Dietmar Wolf
16-18. Patachich Iván: Sonata for Oboe and Harp
Felvétel: Bartók Béla Unitárius Egyházközség Templom és Művelődési Központ, Budapest
Hangmérnök: Weisz József
19. Dubrovay László: Laudate
Felvétel: Heilig-Kreuz-Kirche, Stuttgart-Sommerrain, 2024. június 10.
Hangmérnök: Váradi Antal
Farkas Ferenc: Sonatina No.3
Kurtág György: Hommage 2023
Sáry László: Aria da chiesa
Rózsa Miklós: Oboe Sonata Op 43
Balassa Sándor: Four Miniatures for Oboe and Viola
Paul Arma: Soliloque
Patachich Iván: Sonata for Oboe and Harp
Dubrovay László: Laudate
Századunk magyar zenéjének és kimagasló alkotóinak oboaművei hangzanak el ezen a lemezen. Ezek a művek a maguk módján nagyon sok mindent reprezentálnak, vitathatatlan zenei értékükön túl is.
A legszembeötlőbb bennük a szinte lélegzetelállító sokrétűség, amely valamennyi mű elhangzása után azt a benyomást keltheti a hallgatóban, hogy „csak tiszta forrásból” erednek mind.
Az egyes alkotókat személyes kapcsolat is fűzi egymáshoz, mint például a mester és tanítványa viszony Farkas és Kurtág esetében, a barátság Balassa és Sáry között, vagy akár az emigráció tragédiája Rózsa és Arma életében.
Farkas Ferenc harmadik hegedűszonátája nyitja meg a sort, amelyet a mester maga írt át fuvolára
a francia fuvolaművész, Alain Marion számára. Ezt a változatot oboán előadva szerettem volna a vonóshangzást visszahozni a műbe, így a zongoraszólamból vonóstriót alakítottam. Így hangzik el
a lemezen ez a gyönyörű mű, amelynek hangulata a magyar zene mellett az olasz és a francia zene reminiszcenciáját is hordozza.
Kurtág György Hommage című művével a 80. születésnapomon lepett és ajándékozott meg. A néhány taktusba sűrített mű egy ihletett ballada, amely oboán, oboa d’amorén és angolkürtön megszólaltatva mindig más oldalról mutatja meg varázsát. Az az idő, amelyet a mű kapcsán tölthettem Kurtág Györggyel, életem legszebb órái közé tartozik. Íme egy alkotó, akiben a muzsika, a hit, a gondolkodás, az emberség, a poézis, a kíváncsiság és az életöröm ritka kohéziót alkot – talán ez maga az örökkévalóság.
Sáry László Aria da chiesa című műve a Cantata Doroghiensis de Eucharistia egyetlen hangszeres tétele, oboa d’amoréra és vonósokra, amelyet a szerző nekem dedikált. Az ária a meghittség, a kontempláció gyönyörű példája.
Az Amerikába emigrált Rózsa Miklós a hollywoodi filmgyártás ünnepelt szerzője volt, de a szintén kint élő Bartókkal is találkozott. Aki megelégszik azzal, hogy Rózsa „csak” a Ben Hur vagy a Bagdadi tolvaj zenéjét írta, az sokat veszít, mint ezt az oboára készült szólószonáta példája is bizonyítja. A táncos vadság, amely a robbanékony gyors tételeket jellemzi, vagy a melankolikus dallamvilág, amely a lassú tételekből árad, gazdag zeneiségről tesz tanúbizonyságot.
Néhány éve játszottam Balassa Sándor mesteri oboa-kürt kettősversenyének bemutatóját. Röviddel ezután a szerző megajándékozott négy oboára és brácsára írt miniatűrrel, amelynek első hangfelvétele hangzik itt el. Kristálytiszta zene ez, nemes vonalakkal, különös harmóniákkal, finom humorral. Minden tételnek ugyanaz a metronómjelzése, mégis minden felgyorsul, mint amikor észrevétlenül szél kerekedik. Néhány évtizede csengett a telefon, és egy félénk-fáradt férfihang mutatkozott be Paul Arma néven. Nagyon meglepődtem, mert tudtam a szerzőről, aki Budapesten Weishaus Imre néven született, és Bartók tanítványa volt. A második világháborúban Franciaországba emigrált, és felvette a Paul Arma nevet. Ő gyűjtötte össze a francia ellenállás dalait. Soliloque című darabja önvallomás, amelyet magunknak teszünk őszintén és kíméletlenül. Patachich Ivánnal Stuttgartban találkoztam, amikor az ottani zeneakadémián elektroakusztikus tanulmányokat folytatott. Nemrég komponált oboa- és hárfaszonátáját kaptam tőle ajándékul. Több kiváló hárfást kértem fel azóta a darab előadására, de a mű technikai nehézségei miatt mindegyikük kosarat adott. „Ne mondj le semmiről” – szól Babits prófétai igéje, és így tettem, amíg nem találkoztam Bábel Klárával, akivel lelkesen végre lemezre vettük a zeneirodalom egyik igazi ritkaságát. A hídszerkezetű kompozícióban a híd két pillére között pazar zenei anyag hallható kiforrott karakterű témákkal, szuggesztív, melodikus invencióval és főleg izgalmas, balkáni zenétől inspirált ritmikával, nem beszélve a rendkívüli effektusokról, amelyeket a hárfa valósít meg nagy virtuozitással. Dubrovay László Laudate című műve 2024-ben íródott. A bensőséges kompozíció egyben egy laudatiója az itt elhangzó oboának szentelt magyar műveknek. Befejezésül arra szeretném bátorítani a kitűnőbbnél kitűnőbb magyar oboistákat, hogy ne csak az ismert slágereket szólaltassák meg, hanem az újonnan született és születő mesterműveket is. Az alkotás, az inspiráció nem szünetel, nem áll meg egy pillanatra sem, és örökké különös varázs marad egy ismeretlen szépséggel találkozni.
Lencsés Lajos
Lencsés Lajos 1943-ban született Dorogon. Zenei tanulmányait a Bartók Béla Konzervatóriumban, a budapesti Zeneakadémián és a párizsi Conservatoire-ban végezte. A budapesti Francia Intézet már fiatalon felfigyelt tehetségére, és ösztöndíjakkal támogatták, hogy franciaországi mesterkurzusokon vehessen részt.
1968-ban megnyerte az egyik legnevesebb nemzetközi zenei versenyt Genfben, és nemzetközi pályája ettől kezdve töretlenül ívelt felfelé. 1971-ben szólóoboistának nevezték ki a Stuttgarti Rádiózenekarban, ahol majdnem négy évtizeden át, 65 éves koráig játszott.
A magyar zenekarok közül a Budapesti Vonósokhoz fűzik a legszorosabb szálak.
Szólistaként és kamaramuzsikusként az európai nagyvárosok, köztük Párizs, Bécs, Berlin, Madrid, Brüsszel, Athén vagy Lisszabon koncerttermei mellett Amerikában és Japánban is fellépett. A barokktól a kortárs zenéig terjedő, hatalmas repertoárját több mint ötven elismert lemez őrzi.
Bár szakmai tevékenysége révén Németországhoz, Franciaországhoz és Svájchoz is erősen kötődik, rendszeresen hazajár Magyarországra koncertezni és mesterkurzusokat tartani egyaránt.
2003-ban a Magyar Köztársaság Lovagkeresztjével, egy évvel később a Magyar Érdemrend tisztikeresztjével tüntették ki.