Kovász Fermentum
A Kovász a magyar folkjazz új nemzedékének képviselőjeként teszi le névjegyét: úgy hangszer-összeállításával, mint megközelítésével megújítja a műfaj több évtizedes hagyományát. A zenekar vezetője, Kováts Gergő egyforma szilárdsággal vetette meg a lábát a jazz és a folk világában, így kompozíciói nem egyszerűen egy jazz-zenész szemszögéből nyúlnak a népzenéhez, hanem szétszálazhatatlan szövetben, már-már új műfajt teremtve egyesítik az őt és zenésztársait ért hatásokat. A Fermentum lemez leginkább abban különbözik a folkjazz nagyformátumú első generációs képviselői, köztük Dresch Mihály vagy Borbély Mihály életművétől, hogy míg ők a táncházmozgalom beindulásával párhuzamosan alakítottak ki erősen népzenei fókuszú, organikus, azonnal felismerhető jazzhangzást, addig a Kovász tagjai hasonló elmélyültséggel kutatják a számukra már könnyedén hozzáférhető tradicionális zenei tudást, ám intuíciók és vakmerő asszociációk mentén közelítenek hozzá, ami eklektikusabb végeredményhez vezet.
Zenéjük – ahogy a nevükbe emelt, napjainkban újjáéledő ősrégi népi gyakorlat is – folyamatos változásban van. Az együttes molekuláira bontja a különböző zenéket, hogy aztán azokat megalapozott párhuzamok mentén léptesse kölcsönhatásba: belerak a befőttesüvegükbe hard bopot és free jazzt, majd keservessel, sebes fordulóval és lassú magyarossal eteti az előtésztát, és persze a levegőből is belekeveredik némi hip-hop és funk. Mindehhez szokatlan hangszeres eszköztár dukál, amelynek karakterét szintetizátor és preparált gardon is formálja.
Előadók
Kováts Gergő – tenor szaxofon, basszus klarinét, fuvolya, elektronika
Pozsár Máté – zongora, szintetizátor
Dénes Ábel – nagybőgő, gardon
Gyárfás Attila – dob, preparált gardon, elektronika
Produkciós adatok
Zeneszerző: Kováts Gergő
Felvétel: BMC Stúdió, Budapest 2024. augusztus 25-27.
Hangmérnök: Kiss Zsolt
Keverés és master: Fenyvesi Márton
Borítóterv: Natter Anna / Cinniature
Producer: Gőz László
Label manager: Bognár Tamás
Kovász - Fermentum
Online terjesztők listája
ÉRZÉKI ÉS ÉLŐ
„Miért akartok ti jazzt játszani, ha itt van nektek ez a cigányzene?! (sic!)” – a hiányosan feljegyzett anekdota szerint az avantgárd Art Ensemble of Chicago zenésze mondta ezt magyar kollégájának egyik budapesti látogatása során, felismerve a magyar népzene gazdagságát és a benne rejlő improvizációs faktort. Nem mondott újat, hiszen a magyar szabadzene ikonikus alakja, Szabados György óta zenészek második generációja tudja, hogy a "jazz alapanyagát, az afroamerikai népzenét egészen nyugodtan kicserélhetjük a magyar népzenei ritmus-, dallam-, harmóniakincsre – mindezt úgy, hogy megtartsuk a jazz kreatív szabadságát”. Ez már Kováts Gergő szaxofonos megfogalmazása, aki a 2022-ben alapított Kovász zenekar jelen lemezével a hazai folkjazz új nemzedékének nevében mutatja be „utazó levelét”. Ez a hangzó dokumentum nemcsak arról a – legalább tizenöt évet felölelő – útról árulkodik, amit ő maga a freejazz és a népzenei színtéren megtett, de a paradigmaváltás pecsétje is benne van. A folkjazz első generációs, nagy formátumú zenészei (többek között Dresch Mihály vagy Borbély Mihály) a táncházmozgalom beindulásával párhuzamosan kezdték revelatív munkájukat, ami egy nagyon erősen népzenei fókuszú, organikus, messziről felismerhető jazzsound kialakítására irányult. Ehhez képest Kováts Gergő és társai tipikusan Y generációs zenészek:ők elődeikhez hasonló elmélyültséggel kutatják a számukra már könnyedén hozzáférhető tradicionális zenei tudást, ugyanakkor birtokolják a gyors kapcsolásokra épülő, digitális bennszülöttekre jellemző gondolkodásmódot is, így intuíciók és vakmerő asszociációk mentén, mindig új irányból közelítenek a felhalmozott (nép)zenei információkhoz, ami egy sokkal eklektikusabb hangzást eredményez.
De tévedés lenne őket pusztán zenei adatzsonglőrnek tekinteni.
A Kovász zenéje – ahogy a zseniális névválasztás is utal rá – érzéki és élő, mint a szóban forgó, savanykás illatú előtészta, folyamatos működésben és változásban van, emellett pedig magába olvaszt mindent, ami a környező zenei baktériumkultúrákban fellelhető és hatással van a tagokra. Ahogy a kovász is erjedés, tehát bomlás útján indítja be a kelést, úgy a Kovász tagjai is először molekuláira bontják a zenéket, hogy aztán azokat megalapozott párhuzamok mentén léptessék kölcsönhatásba. A kovászolás archaikus gyakorlat, ami újhullámát éli; a Kovász esetében is régi és új, ősi és modern találkozik az ízlelőbimbókon, de, hogy ez az összetett ízkombináció miként csapódik le a befogadóban, az nagyban függ az egyéni ízpreferenciáktól is. Aki jazz-szájízzel hallgatja, megtalálhatja benne kedvenc standardjei morzsáit, miközben tobzódik a mesteri jazz körítésben, és a szakácsok egyéni invencióiban, de ha valaki egész életében „népi koszton” élt, annak lehet, hogy a harmóniavezetés, vagy az autentikus igényű szólista játék nyomán az lesz a benyomása, hogy egy exkluzív vacsorán tálalják fel neki a legritkább népzenei gyűjtések fogásait, amiben az ismerős aromák szokatlan ízkölteményként tűnnek elő.
A Kovász karaktere azért is megtévesztő, mert egyfelől individuális pódium- és pillanatzenét csinál a közösségek funkcionális (tánc) zenéiből, másfelől viszont egy újfajta közösségélményhez is elvezet. Rántotta, ratatouille, mote pillo vagy menemen? A négy étel lényegében ugyanaz, ahogy a moldvai szerba és a brazil funk/ favela funk lüktetés, a jazzben alkalmazott turnaround és a népzenei aprája, vagy a palatkai szökős ritmusa és a billegős „wonky” beat is ugyanabban a sütőformában készült, nagyon hasonló állagú anyagok, csak az elkészítés módja és a fűszerezés változik. De a zenekar tagjai szerint a Four on Six standard összetett ritmikája is megfeleltethető kis jóindulattal az aszimmetrikus lassú magyaros ritmusnak – az erről szóló zenei érvelést hallhatjuk a Lassú villamos című számban –, egy kalotaszegi vastaghúros szapora irreálisan sötét tónusai pedig szolgálhatnak apropóul akár egy expresszionista indíttatású free jazz aktushoz is. A Kovász zenéje inkluzív is, hiszen itt nincs minőségbeli különbségtétel parasztzene és urbánus jazz között: Tímár Viktor gyimesi furulyás dallamaiból és egy John Coltrane által is feldolgozott spirituáléból (Spiritual) minden további nélkül készülhet olyan egytálétel, amiben a két karakter nem elnyomja, hanem erősíti egymást.
Ez a megtévesztő, játékos attitűd természetesen adódik a tagok személyiségéből. Kováts Gergő zenekarvezető, szaxofonos a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem jazz-szaxofon hallgatójaként kezdett a népi tanszak furulya óráira járni, ami hamarosan mély elköteleződéshez vezetett. A magyar zenei élet alakváltó jolly jokere lett, aki magasan képzett improvizatőrként, de stílushű népzenei interpretátorként a jazzes ízt adta jó néhány, meghatározó világzenei zenekar hangzásához (Tárkány Művek, Esszencia, Paár Julianna zenekarai), miközben stabil és megkerülhetetlen alakja maradt a hazai kreatív és free jazz szcénának, többek között a Geröly Trió, Decolonize Your Mind Society, Pozsár Máté Septet tagjaként. Habár ezzel folytonos meglepetést okozott a két színtér szereplőinek és közönségének, benne egyre mélyebb árkot is ásott ez a kétirányú elmélyülés a személyes önkifejezés terén, mert belátta, a két műfaj organikus, már-már szétszálazhatatlan textúrájának létrehozásához egy élet is kevés. Végül hosszú, lassú érlelés után, 2022-ben külső felkérésre hozta létre a Kovászt, felszabadítva magát mind a free
jazz dogmái, mind a népzene felett bábáskodó „folkrendőrség” képzelt vagy valós elvárásai alól. Társul nem a keze alá dolgozó kiskuktákat választott, hanem a magyar jazz és kreatív zenei színtér tanárként és színpadi előadóként is meghatározó „mesterszakácsait”, akik nagyban alakítják az összhatást. Hogy mennyire élő ez az anyag, azt már a születés pillanata is példázza: Kováts Gergőnek saját zenei prekoncepcióit is el kellett engednie, amikor gyerekkori barátja, egyik legrégebbi zenésztársa, Pozsár Máté billentyűs behozta az ötletet, hogy szintetizátort szeretne használni a zenekarban. Bár ez elsőre összeegyeztethetetlennek tűnt Kováts eredeti terveivel, belement, és a szintetizátor azóta is az egyik legerősebb karakterformáló erő a zenekar hangzásvilágában. Dénes Ábel nagybőgős hasonszőrű Kováts Gergőhöz, hiszen ő is kétlaki életet él népzene és a jazz között, de még neki is, ahogyan a népzenére szintén nyitott, európai jazzkörökben is jegyzett Gyárfás Attila ütősnek is meg kellett találni azokat az adekvát zenei megoldásokat, amit ez az új, hibrid műfaj megkívánt. Preparált gardon, fuvolya, vagy brácsát utánzó effektek – mindez csak néhány a zenekar folyamatosan bővülő, hangszeres eszköztárából, ahogy a játékmód szintjén is folyamatosan megkérdőjelezik magukat és bevált fogásaikat.
A Kovász zenéje egy újfajta igényt is kielégít a magyar zenei palettán: a népi karakter és a jazz szabadsága nyomán könnyen fogyasztható, vérré válik, ugyanakkor sűrű és rengeteg rétege van, így órákig ízlelgethetjük a részleteket. A gasztronómiai hasonlatnál maradva ez egy olyasfajta közétkeztetés, amiben ínyencek is örömüket lelik.
Szász Emese