HANS LÜDEMANN | TransEuropeExpress Ensemble | RITA MARCOTULLI and LUCIANO BIONDINI On The Edges 3
A TransEuropeExpress, Hans Lüdemann francia és német zenészekből álló oktettje 2018-ban debütált Polyjazz című albumával, majd ezt követően az On The Edges című projekttel indult zenei felfedezőútra. A hétéves sorozat öt különböző régiót jár be Európán belül és kívül.
Az együttes és vendégei a zenei anyanyelvek összjátékán és fúzióján keresztül gazdagon rétegzett képet festenek az európai jazzről.
Az első két kiadvány után, amelyek Majid Bekkas-szal Észak-Afrikába, Kalle Kalima és Sofia Jernberggel pedig Skandináviába kalauzolták a hallgatót, a sorozat harmadik darabja Olaszországba invitál. Az albumot Rómában vették fel, köszönhetően a Német Római Díjnak, amelyet Lüdemann 2021-ben kapott zeneszerzésért.
Rita Marcotulli és Lüdemann együttműködése sok évre visszanyúló személyes kapcsolat eredménye, és ez tükröződik természetes és intuitív játékukban. Marcotulli az olasz jazz "nagyasszonya", aki annak minden rétegében otthonosan mozog. A másik vendég Luciano Biondini, napjaink egyik legeredetibb és legvirtuózabb európai harmonikása.
A mindent átható mediterrán íz határozza meg a hangulatot: Marcotulli és Biondini szerzeményei mellett számos további, dallamokban bővelkedő, fülbemászó slágert találunk, például Lüdemann korábbi műveinek átdolgozásait, vagy Grimal és Terzic kompozícióit.
Előadók
Hans Lüdemann – zongora, virtuális zongora, zenei rendezés
Yves Robert – harsona
Silke Eberhard – altszaxofon, klarinét
Alexandra Grimal – szoprán- és tenorszaxofon
Régis Huby – hegedű, electronika
Sébastien Boisseau – nagybőgő
Dejan Terzic – dob, ütőhangszerek
Rita Marcotulli – zongora
Luciano Biondini – tangóharmonika
Produkciós adatok
Partnerek: Fondazione Musica per Roma / Casa del Jazz, Deutsche Akademie Rom Villa Massimo
Támogató: Kunststiftung NRW
Zeneszerző: Hans Lüdemann; kivétel Luciano Biondini, hangszerelés: Hans Lüdemann (1);
Rita Marcotulli, hangszerelés: Hans Lüdemann (3), Hans Lüdemann, Alexandra Grimal (6) és Dejan Terzic (9)
Felvétel: Casa del Jazz, Róma, 2022 június 13-14.
Hangmérnök: Andrea Cutillo
Keverés és masterelés: Szabó Viktor, BMC Stúdió, 2023 június
Borítóterv: Natter Anna / Cinniature
Producerek: Gőz László, Fondazione Musica per Roma / Casa del Jazz, Deutsche Akademie Rom Villa Massimo és TransEuropeExpress Ensemble / Hans Lüdemann
Label manager: Bognár Tamás
Ajánlók
Rolf Thomas - Jazzthing (de)
Peter Dobšinský - SkJazz (sk)
Olasz Sándor - riff.hu (hu)
Dr. Nagy Sándor - JazzMa.hu (hu)
Hans Lüdemann TransEuropeExpress Ensemble: On the Edges 3
Online terjesztők listája
On the Edges 3 – Római expressz
2022 nyara nagy forróságot hozott Rómában. Ekkor készültek ennek az albumnak a felvételei és születtek egyes darabjai. A meleg és a napsütés adta az alapot és az aláfestést ehhez a zenéhez. Az On the Edges 3 egy Európa különböző részeire és határvidékeire elvezető nagy zenei utazás harmadik része. Rómában, 2022-ben valósítottuk meg, a Casa del Jazz nevű jazzházban, itt mutattuk be és az itteni stúdióban is vettük fel. A két olasz közreműködőnek, a zongorista Rita Marcotullinak és Luciano Biondini harmonikavirtuóznak köszönhetően a TransEuropeExpress együttes egész más hangzásképet mutat, ahogyan a két zongora hangja oda-vissza egymásba illeszkedik, és a folyékonyan hömpölygő harmonika összekapcsolja a zenekar hegedű- és fúvós szólamait.
Óriási szerencse, hogy ez a projekt Rómában megvalósulhatott, amihez különleges körülmények is hozzájárultak. A 2021-22es évadban a Német Szövetségi Köztársaság Róma zeneszerzői ösztöndíjában részesültem a Villa Massimóban. Én lehettem az első jazz-zenész, aki megkapja ezt a jutalmat, ugyanis mindeddig a kortárs klasszikus zeneszerzőket díjazták általa. Az ösztöndíjjal egyéves alkotóházi tartózkodás jár, amit 2021 szeptemberében kezdhettem meg. Már a megérkezés előtt megszületett bennem az ötlet, hogy ezt a projektet az ösztöndíj időtartama alatt valósítsam meg, amit a Villa Massimo elfogadott és támogatott.
A projekt számára először is Rita Marcotullit, a fantasztikus olasz zongoristát szerettem volna megnyerni. Hosszabb ideje ismerjük egymást személyesen, és a TransEuropeExpress tagjai közül játszott már a bőgős Sébastien Boisseau és a hegedűs Régis Huby társaságában is. Ajándék volt, hogy vele dolgozhattunk, ráadásul egy zongorista számára mindig különleges élmény, ha egy másik zongoristával duózhat.
Luciano Biondinit Kalle Kalima ajánlása nyomán kértem fel, kettejük kapcsolatáról, amit egy duólemez is tanúsít, akkor még nem tudtam sokat. A Casa del Jazz igazgatója, Luciano Linzi kezdettől fogva lelkesen támogatta a projektet, így az első, kezdeti duóalkalmakból az egész projektet fel tudtuk építeni 2022 nyarára a Villa Massimo és a zenekar együttműködésében, NRW (Észak-Rajna Vesztfália) tartomány Művészeti Alapjának támogatásával.
Már ott-tartózkodásom kezdetén meghívhattam a Villa Massimóba Ritát és Lucianót. 2022 októberében kétzongorás koncertet adtunk a villa hangversenytermében, Lucianóval pedig – ugyancsak duóban – felléphettünk a német nagykövet rezidenciáján és a római Goethe Intézetben. Próbálni a „lakásomban”, a Villa 3-as stúdiójában és Luciano spoletói otthonában is tudtunk. Most is emlékszem az első alkalomra, amikor nála próbáltunk. Amikor játszani kezdtünk, olyan volt, mintha egy rakétát gyújtottunk volna be, és attól féltem, mindjárt átszakítja a plafont. Mindkettejükkel könnyű volt az együttműködés, sőt, igazi élvezet. Nekem mindig imponál a gyorsaság és az átfogó mesterségbeli tudás közvetlensége. Így alkalmunk volt különböző zenei anyagokat próbálgatni, és előretekinteni egy nagyobb közös projekt felé, miközben közelebbről megismertük egymást.
Az Indaco, Luciano Biondini új szerzeménye, és a Stagione, amelyet Rita Marcotulli komponált, ezeken a duóhangversenyeken szerepelt először, később a zenekar számára új verziókat dolgoztam ki belőlük. Először duóban próbáltuk a Love Confessions-t és a To be or not to have-et is. Ezek korábbi szerzemények, amelyek korábbi, a Villa Massimóban tett látogatásaim alkalmával születtek a Steinway zongorán, azon a varázslatos hangszeren, amelyet nekem volt alkalmam kiválasztani és felavatni.
Amikor az ember Rómában tartózkodik, mindig újra szembesül a történelmi évezredek nyomaival, amikor az épületek és a szobrok romjait és töredékeit látja. Ezt a gondolatot vettem alapul a Frammenti című új szerzeményem struktúrájánál. Ez a darab egy portréhoz vált hasonlatossá, mert rövid szólók során egyenként mutatkoznak be a zenekari tagok. A város egy másik jellemző tulajdonsága volt számomra az intenzitása, az energiája, a nyughatatlan nyüzsgése, amit a Movimenti című tételben ábrázoltam (On the Edges 3, part 2). Mindkét darab kapcsolódik az On the Edges korábbi kiadásaihoz, és tovább is írják ezeket, mert ugyanazon a zenei mátrixon alapulnak. A harmadik részt (Monumenti, On the Edges 3, part 3) sajnos nem sikerült időben befejezni ahhoz, hogy erre az albumra rákerüljön. Talán sürgetőbb volt, hogy a Collisione Mondiale elkészüljön, hogy reagáljunk a mostanában bekövetkező nyugtalanító eseményekre és változásokra. Ez a kompozíció része egy zenés színházi darabnak is, amelyen a Kölni Opera megbízásából dolgoztam Rómában. A rövid dallamfrázisok alapjául szöveggel énekelt részek szolgálnak: „Milyen jó, hogy forog a föld, és rajta forgunk mi is, amíg csak vele elsüllyedünk.” Alexandra Grimal szaxofonossal évek óta szerettünk volna duóban játszani. A stúdióban adódott a lehetőség egy rövid felvételre, amelynek során a Leggerezza című darab is megszületett. A műsort a zenekar dobosa, Dejan Terzic Schnell című darabja teszi teljessé.
Az On the Edges 3 ősbemutatója a Casa del Jazz nyári fesztivál megnyitója alkalmából hangzott el, szabadtéren, a parkban, ami Róma déli részén, a régi városfal tövében, a Via Appia kezdetének közelében fekszik. A gyönyörű környék egy időben a maffia birtokában volt, amelyet a város végül kulturális létesítménnyé alakított. A zenekar franciaországi és németországi tagjai egy hétre érkeztek, és nagyrészt a Villa Massimóban laktak. Az első próba az én „lakásomban”, azaz a Villa 3-as Stúdiójában zajlott, azután több napra átköltöztünk a Casa del Jazz hangstúdiójába, ahol először próbáltunk, utána felvételeket készítettünk és kevertünk. Kiderült, hogy a két olasz vendégművész tökéletesen illett az együttes többi tagjához – mindketten azonos mértékben szólisták, akiknek saját profiljuk van. Az együttműködésben pedig új terek és perspektívák nyíltak meg.
A nyári kánikula Rómában 2022-ben már május közepén megkezdődött, és javában tartott, amikor a projektünk színre került. Ennek a bemutatónak a különleges atmoszférájához a hőség ugyanúgy hozzátartozott, mint a csodás stúdiós csapat, meg a pranzo (ebéd) a szabadban, könnyű olasz ételekkel és jól behűtött borral. Amikor késő este a felvételek után visszatértünk a Villába, közösen főztünk és vacsoráztunk. Így aztán a projekt minden szempontból nagy élvezetet jelentett! Szokatlan volt a két zongora, nemcsak a stúdió berendezése szempontjából, hanem a színpadon is sok helyet foglaltak – ez bizony szokatlan helyzetet teremtett a zenekarnak, és okozott némi nehézséget a felvételek során. Mindenesetre a közönséget impozáns látvány fogadta a zárókoncerten, amelyre június 15-én került sor, és forró sikerű bemutatót eredményezett.
Az On the Edges sorozat tulajdonképpen zenei utazás, amely egyaránt vezet az Európai Unió határain belülre és kívülre. A teljes távon hétéves időtartamot felölelő projekt öt különálló részből tevődik össze, amelyek mindegyikében egy régióra koncentrálunk. A TransEuropeExpress Ensemble zeneszerző és szólista vendégművészeket hív meg az adott régióból, hogy közös zenei programot alakítson ki és valósítson meg velük. Ahogy a meghívottak, úgy az együttes tagjai is kreatív alkotók, akik szólistaként is megnyilvánulnak. Minden projekt jellege eltér, és ezekben a zenekar más hangzásképben is szólal meg. Az összekötő kapocs közöttük Hans Lüdemann többtételes szerzeménye, az On the Edges. Ez a mag, amelyből minden egyes projekt kisarjad, hogy együttesen nagyívű összművészeti alkotássá álljon össze. A projekthez Navid Kermani Entlang den Gräben (A sírhalmok mentén) című irodalmi-újságírói munkája adta az első inspirációt, és az a szándék, hogy hasonló felfogásban készüljön egy zenei projekt is.
Az On the Edges első része 2019-ben a marokkói Majid Bekkas közreműködésével valósult meg, kölni és budapesti koncertek és felvételek formájában, amelynek eredményeképpen megjelent az On the Edges 1 című album. A koronavírus-járvány miatt bekövetkezett, ismert nehézségek ellenére már 2020-ban létrejött a projekt második része, amelyben skandináv vendégművészek szerepeltek. Az On the Edges 2 felvételein a svéd énekesnő Sofia Jernberg és a finn gitáros, Kalle Kalima dolgozott együtt a TransEuropeExpress zenekarral. Büszkék és boldogok vagyunk, hogy az On the Edges 2 digitális és az On the Edges 3 fizikai megjelenése ezúttal megvalósult. Remélem, hogy a római nyár varázsa és melege valamennyire érezhető ebben a zenében. Meghívjuk Önöket, hogy tartsanak velünk az úton.
Hans Lüdemann
Hoffnungsthal, 2023. augusztus 9.
Fordította: Zipernovszky Kornél