Párniczky Quartet Bartók Electrified
A jazzgitáros Párniczky András (1972) két éve elindított, de voltaképpen az elmúlt egy évben kikristályosodott Bartók-projektje egyáltalán nem előzmények nélküli. Mégis sok szempontból máshonnan közelít e korszakokon és zenekultúrákon átívelő univerzális zeneszerző életművéhez. Nemcsak abban, hogy e combóban lényegében a gitár az egyedüli harmóniahangszer és a szólamokat a különböző hangszerek hivatottak megszólaltatni, hanem abban is, hogy – miután 2015-ben lejárt a Bartók-művekre érvényes jogkorlátozás (...) – elődeinél sokkalta bátrabban és kreatívabban nyúlt bele a kompozíciókba. Úgy lazított a Bartók iránti feltétlen tisztelet béklyóján, hogy egyúttal a saját vízióit is megvalósította.
Előadók
Párniczky András – gitár
Bede Péter – szaxofon
Hock Ernő – nagybőgő
Baló István – dob, ütőhangszerek
Produkciós adatok
Minden kompozíció Bartók Béla és Párniczky András Gábor szerzeménye, kivéve track 7 (Párniczky András Gábor, meghangszerelt népdal)
A felvétel a BMC Koncerttermében készült 2017. június 19-21-én és december 10-én
Felvétel: Kiss Zsolt és Szabó Viktor
Keverés és master: Szabó Viktor
Borító: Huszár László / Greenroom
Producer: Gőz László
Label manager: Bognár Tamás
Támogató: Nemzeti Kulturális Alap
Ajánlók
Andrea Aguzzi - NeuGuitars (en)
Andrea Aguzzi (interview) - NeuGuitars (en)
Robert Iannapollo - Cadence (en)
Raphaël Benoit - CitizenJazz (fr)
Franpi Barriaux - Sun Ship (fr)
Mathias Bäumel - JazzZeitung (de)
Horacio - Latina (jp)
Peter Dobšinský - sk.Jazz ***** (sk)
Z.K. Slabý - hisvoice.cz (cz)
Gáspár Károly - Jazzma.hu (hu)
Pázmándi Gergely - Gramofon ***** (hu)
Márton Attila - Demokrata (hu)
Olasz Sándor - Riff (hu)
Végső Zoltán - Ritmus és hang (hu)
Komlós József JR - Alföldi Régió Magazin (hu)
Párniczky Quartet: Bartók Electrified
Online terjesztők listája
Bartók később már „okos műfaj” -nak nevezte a jazzt, „melynek dallamai ügyes elemekből és ritmusokból állnak” . „Felépítése modern, és nagyon értékes” , tette hozzá, majd nem sokkal később a világhírű jazz-klarinétos, Benny Goodman kérésére – aki Szigeti József hegedűművész útján kereste meg őt – megírta a Kontrasztok című kamaradarabját. A művet 1939 januárjában a New York-i Carnegie Hallban Goodman, Szigeti és a zongorista Petri Endre mutatta be, majd egy évre rá Bartók az eredetileg két tételből álló rapszódiát egy harmadik tétellel toldotta meg, és ebben a formájában a Columbia hanglemezfelvételén már saját maga játszotta fel, Goodman és Szigeti társaságában.
Annak ellenére, hogy a jazzt Bartók egyértelműen az afro-amerikai folklór megnyilvánulásaként értékelte, mégsem mélyedt el benne különösebben, mondhatni, a jazzel való kapcsolata élete végéig érintőleges maradt. Viszont az ő roppant eredeti, és a népzenéhez különböző áttételekkel kötődő zenei nyelvezete inspirálóan hatott a modern jazz számos képviselőjére. Így az amerikai zongoristák közül például Chick Coreára, aki nemcsak számos Bartók-művet (14 Bagatell, Mikrokozmosz) ültetett át jazzre, hanem zongoratechnikájában is erősen visszaköszön a bartóki perkusszív játékmód; vagy Keith Jarrettre, aki szintén több Bartók-darabot tűzött a műsorára. De említhetném a szaxofonos Lee Konitzet is, aki ugyancsak számos Bartók-művet értelmezett át, többek között a Mikrokozmosz-füzetekből. És hát ne feledkezzünk el a hazai zongorista előképekről, mindenekelőtt Szabados Györgyről (aki persze inkább asszociatív átiratokat készített, mint feldolgozásokat), Binder Károlyról vagy Oláh Kálmánról. Hogy tényleg csak a legfontosabbakat említsük.
A jazzgitáros Párniczky András (1972) két éve elindított, de voltaképpen az elmúlt egy évben kikristályosodott Bartók-projektje tehát egyáltalán nem előzmények nélküli. Mégis sok szempontból máshonnan közelít e korszakokon és zenekultúrákon átívelő univerzális zeneszerző életművéhez. Nemcsak abban, hogy e combóban lényegében a gitár az egyedüli harmóniahangszer és a szólamokat a különböző hangszerek hivatottak megszólaltatni, hanem abban is, hogy – miután 2015-ben lejárt a Bartók-művekre érvényes jogkorlátozás (addig lényegében a nulla tolerancia elvét vallották a jogörökösök, azaz Bartók darabjait kizárólag eredeti formájukban engedték színpadra, illetve nagylemezre) – elődeinél sokkalta bátrabban és kreatívabban nyúlt bele a kompozíciókba. Úgy lazított a Bartók iránti feltétlen tisztelet béklyóján, hogy egyúttal a saját vízióit is megvalósította.
Párniczky eredetileg úgy vélte, a bartóki művek általa elképzelt adaptációját az önazonosságát kifejező – a közép-európai zsidó népzene és az amerikai jazz korábban nem hallható szintézisére törekvő – Nigun keretein belül valósítja meg. Aztán hamar rá kellett jönnie, hogy annak erősen egyedi zenei világa túlságosan koherens ahhoz, hogy abba mindezt beleerőltesse. Úgyhogy – kifejezetten a Bartók projektre – új kvartettet hívott életre. Kezdetben a dobos Gyárfás Attilával, a szaxofonos Ávéd Jánossal és a bőgős Hock Ernővel dolgozott együtt, a 2016-os Művészetek Palotája fellépésen Hock Ernő mellett már a két Nigun-társ Baló Istvánnal és Bede Péterrel vált teljessé az a felállás, amely végül elkészítette ezt a CD-t.
„Bartók büszke, tiszta, kompromisszummentes jellem volt, akiben egyszerre volt jelen egy késő romantikus, érzelmes zeneszerző és egy hihetetlen szikár népzenész, aki egy sebész precizitásával alkot” – mutatott rá Párniczky, miközben a közbeszédben ma is – hetvenkét évvel a halála után! – kortársnak titulált Bartók egyike volt az utolsó zeneszerzőknek, akik az elektronikai lehetőségekkel még semmilyen szinten nem éltek. Azért is adta Párniczky projektjének a Bartók Electrified nevet, mert évek óta foglalkoztatta a gondolat, hogy vajon ezek az általa eredeti formájukban is nagyon szeretett művek hogyan szólalnának meg elektromos hangszereken.
Alapvetően Bartók rövid darabjai közül válogatott: egyeseket lényegében egy az egyben átültetett a jazz nyelvezetére, másokhoz erőteljesen hozzányúlt, nota bene inspirációs forrásként használta őket. Törekedett rá, hogy a bartóki gondolat és az improvizáció minden alkalommal egyensúlyba kerüljön, mégha a jazzes rögtönzés e kompozíciókban nem feltétlenül úgy történik, ahogy mondjuk a standardekben. Többször előfordult, hogy Bartók témáihoz improvizációs köröket kellett írnia, de akad olyan darab is, ahol még ilyen körök sincsenek, ahol társaival lényegében szabadzenét játszik.
A lemezen elhangzó tíz mű, Párnicky András megjegyzéseivel:
Bolgár ritmus (Mikrokozmosz, IV. füzet, 113.) – „A 7/8-os ütemű műben az ostinato felett szól a dallam. Ha nem 7/8 lenne, működhetne úgy is, mint egy jazz standard. Az eredeti ostinatót áttettem gitárra, Bede Péter meg csak úgy lubickol a népzenei dallamokban.”
Frusztráció – „Olyan, mint a címe. Tele van ezt az érzést erősítő tritónusz lépésekkel. Kompakt mű, önazonos darab. Én írtam a harmóniakört, ami izgalmasan félhangonként lépdelő akkordokat tartalmaz a kíséretben”.
Nagyszekundok – (Mikrokozmosz, V. füzet, 132.) – „A bartóki dallamalkotás jellegzetes példája. Előadói és befogadó szempontból is talán a lemez legnehezebb darabja. Végig ott található benne a jellegzetes szekundsúrlódás”.
Falusi tréfa (Mikrokozmosz, V. füzet, 130.) – „Egyperces darab. A scherzo, azaz a tréfásan játszás számomra legitim műfaj, a jazzmuzsikusok zömének viszont nem az. Eredetileg talán a Szimplában vettük fel élőben, ott tíz percig tartott, ezen a lemezen csak egy perc lett. De jobb így.”
Csónakázás (Mikrokozmosz, V. füzet, 125.) – Alcíme szerint „A két szólam más-más hangnem vizein evez.” „Tipikus Bartók-mű, 3/4-es páratlan ritmusú, az ostinato d-mollban van, a téma pedig fél hanggal magasabban, esz-mollban szól. Ahogy a Concerto zenekarra című műve tele van kvartakkordokkal, úgy az ostinato gyakorlatilag itt is egy kvartakkord. Konkrétan azok a harmóniák szólnak benne, mint McCoy Tynernél oly gyakran a John Coltrane Quartetben.”
Sebes (Allegro vivace) – „A Benny Goodman felkérésére írt kamaradarab, a Kontrasztok harmadik tétele. Ez az átirat picit Dresch Mihály világát idézi. Eredetiben is bitang nehéz mű. Izgalmas a téma, amihez három szólamot írtam hozzá, mert amikor 2016-ban a Művészetek Palotájában előadtuk, még egy gitáros (Frank Möbus) és egy szaxofonos (Daniel Erdmann) játszott velünk. Ebből a négy szólamból kettő került rá a lemezre. Úgyhogy itt már azt sem tudom, melyik az eredeti Bartók és mi az, amit hozzáírtam.”
Meg kell a búzának érni – „Bartók népdal feldolgozásának újraértelmezése Baló Pisti ötlete és hangszerelése nyomán valósult meg.”
Szinkópák (Mikrokozmosz, V. kötet, 133.) – „Technikailag roppant nehéz mű, hisz az ostinato végig hol ötnegyedben, hol négynegyedben szól. A gitárszóló alatt is. Ráadásul itt két politonális akkord van, egymástól egész hang távolságra. A téma pedig ezekhez képest a fél hanggal feljebb lévő fél-egész skálában van megírva. A tengelyrendszer a bartóki zenei gondolkodás egyik fő jellegzetessége.”
Alátevés (Mikrokozmosz, IV. füzet, 98.) – „Ez volt az első szám, amit a Bartók-projektnek készítettem. Van is benne tempó, meg nincs is. Az elején beszámolunk, végig abban játsszunk, de ezt a tempót egészen a szaxofonszólóig csak áttételesen lehet érezni.”
Medvetánc – „Az 1908-as 10 könnyű zongoradarab egyike, amely a kanásztáncok ritmikáját eleveníti fel. Erős mű, itt is a kvartakkordok dominálnak. Három síkon folyik a zene: a basszus tonalitás érzeteket hoz, középen a kvartakkordok, akár a harmóniára rátéve, akár onnan kilépve, fölötte pedig egy egyszerű pentaton dallam, amely fél hanggal el van csúsztatva, mint amit a basszus játszik. Örök kedvenc – a Bartók-művek közül talán ez volt az első, amit életemben hallottam.”
Jávorszky Béla Szilárd